Alla Mittmedias redaktioner slås samman i ett bolag

Den 5 december tar Mittmedias styrelse beslutet att alla redaktioner samlas i ett bolag.

500 journalister på 17 olika varumärken finns då i ett och samma bolag. 

– Målet är att vi ska vara i en gemensam legal struktur vid årsskiftet, säger Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith.

Hon ser det här som en offensiv satsning som ska ge möjlighet att skapa och utveckla nya typer av journalistik. Ett exempel är att det gemensamma bolaget från start ska utveckla lokal databasresearch.

En grupp på tre personer ska gräva i olika former av statistik för att hitta det som kan vara till nytta för läsarna. De leds av Hans Lindeberg, chefredaktör på Östersunds-Posten.

– Det kan till exempel handla om hur landstinget fungerar, eller företagandet.

Direktiven är att minst två publiceringar per termin ska ge stort genomslag i riksmedia.

– Det är bra att ha tydliga mål. Och vi ska försöka nå dit, säger Hans Lindeberg.

Materialet kommer inte att vara vikt för någon speciell tidning. Får gruppen fram något intressant som till exempel berör Sundsvallsområdet ska det vara tillgängligt för både Sundsvalls Tidning och Dagbladet.

AnnaKarin Lith både hoppas och tror att det kommer att dyka upp fler möjligheter att jobba fram ny journalistik över redaktionsgränserna.

– Nya mönster föder nya metoder. Jag tror det här blir som ringar på vattnet, säger AnnaKarin Lith.

Som en konsekvens av att redaktionerna snart är i ett och samma bolag ska också fackklubbarna organisera om sig. Den 21 november tas beslutet att inrätta en gemensam klubb för alla Mittmedias tidningar.

– Det är en nödvändighet, säger Nils Holmqvist, klubbordförande för Gävletidningar.

Centraliseringen ser han inte som en jätterolig utveckling.

– Men vi inser att något måste göras, inte minst med tanke på upplageutvecklingen.

En farhåga man har från SJF-klubbens sida är att upphovsrätten nu sätts åt sidan så tidningarna har fått stora möjligheter att byta journalistiskt material mellan varandra.

– Något som på sikt kan leda till färre journalistjobb.

– Men om sammanslagningen stärker den lokala journalistiken är det något positivt. Och kanske kan det ge möjligheter att till exempel starta grävgrupper inom Mittmedia. Något som vi har svårt att göra i dag med de knappa resurser som finns på tidningarna. 

 
 

Hon ska tajta till Mittmedia

Så ska Mittmedia förändras

Mittmedia

17 tidningar ingår i koncernen: Arbetarbladet, Gefle Dagblad, Ljusdals-Posten, Ljusnan, Sundsvalls Tidning, Falu Kuriren, Södra Dalarnas Tidningar, Borlänge Tidning, Nya Ludvika Tidning, Mora Tidning, Hudiksvalls Tidning, Söderhamns-Kuriren, Dagbladet, Tidningen Ångermanland, Örnsköldsviks Allehanda, Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund.