Annons: Fojo

Klimatförnekare hålls kort i Sverige

I USA får så kallade klimatskeptiker mycket utrymme i medier. I Sverige har de också fått synas och höras i hög utsträckning. Men inte nu längre, enligt Miljöjournalisternas ordförande Anders Nord.

I New York Times och Wall Street Journal uttalar sig så kallade klimatskeptiker dubbelt så ofta som i brittiska The Guardian och The Telegraph. 

Engelska forskare har kommit fram till att de som inte accepterar forskningsresultaten om den globala uppvärmningen släpps fram betydligt oftare i amerikanska medier än i många andra länder. Forskarna har jämfört ledande tidningar i USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Indien och Brasilien rapporterar Vetenskapsradion.

Förnekarna fick komma tilltals i 35 procent av de amerikanska artiklarna i ämnet, att jämföra med 3 procent av de brasilianska texterna.

Svenska medier har också tidigare frekvent släppt fram dessa åsikter. Men så är det inte längre:

– Tidigare upplevde jag också det som att reportrar och redaktörer ofta ville ta med en klimatförnekare för att ”väga upp” och visa att de var objektiva. På ena sidan stod då forskaren och levererade ny kunskap baserad på relevanta studier och på andra sidan en förnekare som påstod sig veta vad han (oftast män) pratade om, säger Anders Nord, ordförande i Miljöjournalisternas förening.

Hur ser du på den vetenskapliga nivån på klimatskeptikernas resonemang? 

– Den är obefintlig. När jag jobbade med en klimatsajt på SVT så hade jag en hel del kontakt med klimatförnekare men jag stötte aldrig på någon, vars argument höll eller var vetenskapligt bevisade på något sätt. Det finns många som trycker på här och stora intressen som hotas av klimatpolitiken.

– Idag jobbar jag på Vetenskapens värld och vi har gjort en undersökning som visar att nästan 100 procent av alla svenska forskare som arbetar med klimatfrågor anser att den globala uppvärmningen och människans avgörande påverkan är bevisad. Och samma sak gäller publicerade forskningsresultat. Då var det frustrerande när förnekare fick ta orimligt mycket plats i media. Risken är att det blir ett gap mellan det faktiska forskningsläget och bilden av klimatforskningen i press, radio och TV. 

Att det är så i USA tror han kan bero på högljudda oljeföretag.

– I USA är den risken fortfarande väldigt påtaglig och jag tror väljarna och mediekonsumenterna upplever en osäkerhet när det gäller klimatfrågan. I ett land som styrs så pass beroende av oljan finns det en mycket större lobby än här i Sverige.