Annons: Mediedagen 2019

Genombrott för surfplattan och mobilt internet

Svenskarna och internet

Var femte svensk använder en surfplatta och hälften av svenskarna använder mobilt internet, visar rapporten Svenskarna och internet 2012. UPPDATERAD

I år använder 20 procent av svenskarna en surfplatta. Motsvarande siffra förra året var 5 procent. Var tredje barnfamilj använder nu en surfplatta, och den används flitigast av barn mellan 12-15 år. 

Desto högre inkomst och utbildning familjen har, desto vanligare är det med surfplattor och även med smarta mobiler. Hälften av barnen till höginkomsttagare har tillgång till surfplatta medan endast en fjärdedel av barnen till låginkomsttagare har det.

Vanligaste användningen av surfplattan är att surfa på nätet, näst vanligast är att spela och tredje vanligast att läsa nyheter. Andelen som geotaggar sig (berättar sin position) via mobilen har ökat från 25 till 30 procent.

Nu använder hälften (54 procent) av svenskarna över 12 år mobilt internet. Andelen kommer att öka kommande år eftersom 11 procent av de som idag inte använder mobilt internet säger sig vara intresserade av att börja.

Den vanligaste aktiviteten för användarna av mobilt internet är att läsa nyheter och väder, vilket 84 procent gör ibland och 40 procent gör dagligen. 

De traditionella plattformarna dominerar fortfarande vid mediekonsumtion, med ett undantag – kvällstidningarna.

När det gäller morgontidningar sker en fjärdedel (24 procent) av läsningen på webben. För kvällstidningar sker två tredjedelar (63 procent) av läsningen på webben. 

För morgontidningarna dominerar papperstidningen, ensam eller i kombination med webben. Endast 7 procent av befolkningen läser enbart webbtidningar.

Det är färre som använder internet för att läsa tidning 2012 än 2011. Något fler använde sociala medier, men den snabba ökningen har stannat upp:

Den dagliga läsningen av webbtidningar har däremot ökat sedan föregående år:

När det gäller webbtv-tittandet har andelen som prövat webb-tv ökat, men inte det dagliga tv-tittandet.

Hälften av de som använder internet har lyssnat på webbradio, men det dagliga lyssnandet är ganska lågt. Tre av fyra (72 procent) lyssnar framför allt på den traditionella radion, medan 8 procent lyssnar mest på webbradion och 5 procent ungefär lika mycket på båda.

Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är den årliga rapporten av .SE som baseras på undersökningen med samma namn. Den årliga studien av Svenskarnas internet- och mediavanor startades år 2000 som en del av det internationella projektet World Internet Project. Studien är representativ för svenska befolkningen och kartlägger användningen av internet och media samt hur det påverkar enskilda individer, familjer och samhället.