Så många har testat se film via mobil i Metro

5 000 användare per vecka använder nu möjligheten att få ett digitalt innehåll i Metro via mobilen. Vid 10 000 kommer kommersiella produkter, enligt vd Andreas Ohlson.

Sedan i maj har Metro adderat extra information till sin papperstidning med hjälp av så kallad augmented reality (förstärkt verklighet). Information som har varit tillgänglig för de som har nyaste versionen av Apples Iphone.

– Så här långt har vi omkring 5 000 användare per vecka. Vilket är en godkänd start med tanke på att det endast är de som har de senare modellerna av Iphone som kan använda appen, säger Metro Sveriges vd Andreas Ohlson.

Men antalet växer stadigt. Och i september räknar han med att även Android-världen ska kunna använda appen.

– Målsättningen är att nå 10 000 användare/vecka innan nyår och då är det dags att testa de kommersiella möjligheterna kring augumented reality.

Metro valde en svensk firma, 13th Lab (appen heter PointCloud), när de skulle börja med augmented reality som termen lyder när ett fysiskt objekt får extra information i en digital miljö. 

– För användaren tar det bara fem sekunder, sedan finns all information där. Då kan de titta på video, bildspel och göra kopplingar till olika sociala medier, säger Andreas Ohlson.

Innehållet ligger i telefonen och raderas sedan automatiskt när användaren uppdaterar appen vid nästa användningstillfälle. Eftersom innehållet lagras i mobiltelefonen blir appen mycket snabbare än när den kopplar upp sig mot en server.

Video och bildspel har varit populäraste för användarna. 

– Kopplingar till Facebook och andra sociala medier kräver nog en viss kritisk massa, säger Mona Johansson, tf chefredaktör för Metro.

Hon har också konstaterat att det är när de lägger upp eget material på det här sättet som de når de högsta besökssiffrorna.

– Det bästa resultatet blir när vi planerat det från start.

Klippen får inte heller vara för långa, högst en minut.

Mest trafik har de när tidningen är ny, vid 9-tiden på morgonen.

– Sedan är det ett jämt flöde med en liten ökning under lunchen, säger Mona Johansson.

Metro satsar på augmented reality