Metro satsar på augmented reality

– Aftonbladets taggar var ett bra försök, men nu går det att göra betydligt mer, säger Metro Sveriges vd Andreas Ohlson.

Augmented reality innebär att ett objekt i verkligheten förses med extra information i en digital miljö. Konkret går det till så att kameran i mobiltelefonen tar in bilden och Metros app adderar den digitala informationen.

Ett foto i tidningen kan bli ett bildspel eller en film i appen, en artikel kan förses med koppling till sociala medier och en musikrecension kan leda direkt till låten i Spotify.

– Syftet är att förhöja hela läsupplevelsen, säger Andreas Ohlson.
 
Enligt honom är Metro den första tidningen i världen som testar augmented reality storskaligt.
 
Hur kommer läsarna märka att ni valt augmented reality istället för QR-koder?
 
– QR-koder ger ju bara en länk till ett digitalt innehåll. Med augmented reality går det mycket fortare och möjligheterna att skapa ett intressant innehåll är betydligt större.
 
Varje dag kommer 5-10 artiklar att förses med digitala tillägg. Dessa artiklar kommer också att få en särskild symbol i papperstidningen.
 
Är det bara redaktionellt material?
 
– Vi inleder med redaktionellt material, vi kommer inte att lansera någon kommersiell produkt förrän vi hunnit testa det här och se hur läsarna använder det.
 
Lanseringen för Iphone sker i morgon, lansering för Android är planerad till augusti.