Kristanstadsbladets betalsändning slog rekord

I går var det premiär för handbollens semifinaler. Kristianstadsbladet sände live – och fick 3 482 betalande tittare. Vilket gav intäkter på närmare 140 000 kronor.

Det var så många som ville betala 39 kronor för att se matchen att servern som skickade ut sms-koderna som skulle ge tillgång till sändningen brakade samman. 

– Då ska man veta att det var omkring 2 600 som gick in under de sista fyra minuterna före avkast. Så det var ett otroligt tryck, säger Magnus Grahn, marknads- och försäljningsansvarig på Sports Ground som är företaget som ansvarar för sändningen.

Enligt honom är det här rekord när det gäller betalda webb-produktioner.

– Jag känner inte till någon som haft fler tittare i alla fall.

– Kommer man upp till 1 500 betalande brukar vi säga att det är extremt bra.

Gårdagens match gav alltså Kristianstadsbladet närmare 140 000 i tittarintäkter. Men de är inte den enda inkomstkällan. 

Det går också att bygga in olika annonslösningar i sändningarna. Eskilstuna-Kuriren var först ut med att visa handbollsmatcher på det här sättet. Då de inte tog betalt av tittarna byggde allt på annonsintäkter. Och säljarna gjorde nästan ett för bra jobb menar Magnus Grahn:

– Det blev helt enkelt svårt att placera all reklam utan att störa spelet. 

Annonsörerna når inte bara den person som betalat.

– Vi beräknar att varje sändning följs av 2,6 personer, säger Magnus Grahn.

Nu har det införts begränsningar av hur mycket reklam som får säljas till matcherna.

Det här klippet visar hur reklamen kan se ut:

 Kostnaderna för en Sports Ground-sändning ligger mellan 20 000 och 30 000 kronor enligt Magnus Grahn. I de pengarna ingår 2 till 3 kameror, bildproducent, grafik och två kommentatorer.

– Det gör att även mindre tidningar kan erbjuda kvalificerat material på sina sajter.

På söndag går nästa match. Den spelas i Kristianstad och sänds direkt av SVT. Vilket innebär att det inte blir någon webb-sändning av den. Men då är det också match i Ystad. Och där ska SVT inte sända. Så det är fritt fram för Ystads Allehanda att visa matchen mot Sävehof:

– Vi ska visa alla slutspelsmatcher som går, säger Håkan Ringström, sälj- och produktchef för digitala produkter i koncenen.

Sedan gäller det att ta konceptet vidare.

Genom att samarbeta med fler tidningar kan det bli sådan räckvidd på sändningarna att vissa riksannonsörer kan bli intresserade till exempel. Ett annat alternativ kan vara att göra något med klubbarna.

Sändningarna kan också bli ett premiumerbjudande till tidningens prenumeranter.

– Vi ser jättemånga möjligheter, säger Håkan Ringström.

– Det här stärker verkligen vårt varumärke något enormt på många plan.