Annons: Mediedagen 2019

Så blir nya Barometern

Formen blir modernare. Men huvudet mycket äldre. I nästa vecka är det premiär för Barometerns redesign.

Barometerns nuvarande form sattes vid tabloidövergången 2001. Under åren har det mesta justerats och ändrats så för ett drygt halvår sedan beslutade sig Barometerns ledning för att det var dags att göra en genomgripande redesign. I nästa vecka är det premiär.

Den nya designen kan ses som slutpunkten i ett förändringsarbete av såväl organisationen som innehållet och arbetsformerna som pågått de senaste 1,5 åren enligt tidningens redaktionschef Anders Enström:

– Därför kommer det bara att bli formförändringar och inte någon ny struktur. Och ser man på de senaste upplagesiffrorna verkar det som att vi ligger rätt när det gäller mixen av lokal- och utblickande journalistik.

Läsarna ska känna igen sin nya tidning, men ändå haja till, är hans förhoppning.

Nu ska redigerarna få en större palett att jobba med. Men den nya formen ska också vara effektivare. Allt för att skapa utrymme för reflektioner kring presentationen.

– Vi jobbar inte med målet att maximera antalet sidor per redigerare och kväll. Det skulle vara förödande för hur vi presenterar vårt material, säger Anders Enström.

Tidningen ska få en helt ny typografi. Men huvudet är en tillbakagång till det från 1886. Där har tidningsdesignern Ludvig Grandin varit inkopplad. I övrigt har redesignen gjorts av främst Markus Pedersen, formansvarig på Barometern och tidningens redigeringschef Ulf Åkerlind. 

Klicka nedan för bildspel: