Annons: Mediedagen 2019

Mittmedia ska minska tryckerikapaciteten

Behovet av tryckerikapacitet kommer att minska ordentligt under de närmaste fem åren, tror Mittmedias vd Thomas Peterssohn.

De närmaste åren kan Mittmedia göra sig av med ett par tryckerier utan att det äventyrar åtaganden gentemot de egna tidningarna och externa kunder. På fem års sikt går det att minska antalet tryckerier ytterligare tror Thomas Peterssohn. Kanske som följd av ett samarbete med andra tryckeriföretag. Men tidsplanen är inte spikad:

– Viktigast är att faktiskt starta rationaliseringen, inte att sätta ett slutdatum.

Innebär det nya tryckerier med större kapacitet eller ska det lösas med i princip befintlig utrustning?

– Det krävs djupare analys för att svara säkert på. Men vi kommer definitivt att vara försiktiga när det gäller nyinvesteringar. Jag är ingen tryckerikramare. I grunden finns en stor överkapacitet på marknaden och att minska den genom att bygga nya tryckerier låter som en omväg.

– Det viktigaste är att öka beläggningen i befintliga anläggningar. Här finns mycket att göra. Krav på sena lämningstider har historiskt drivit fram en alltför dyr tryckeristruktur. Nu måste vi gå åt andra hållet och flytta tillbaka lämningstider och öka standardiseringen.

Vid månadsskiftet är det ett år sedan Mittmedias nya anläggning i Sundsvall togs i drift. 150 miljoner har plöjts ner i det nya tryckeriet som bland annat innehåller en heatsetutrustning för att fånga kunder på civilmarknaden. 

Var det en onödigt stor investering sett i backspegeln?

– Jag vill inte recensera det investeringsbeslutet. Den gamla ledningen hade säkert goda skäl. Det är en mycket konkurrenskraftig produktionsanläggning som för lång tid framöver tillgodoser kapacitet för de av våra tidningar som är svårare att trycka externt.

Utnyttjas den fullt ut?

– För extern produktion följer anläggningen planen och vi tror att tryckeriet klarar budgeten för 2012. Fullt utnyttjad ska den vara först 2014 enligt planen. När det gäller dagstidningsproduktion finns det utrymme för högre beläggning.

Den svenska dagspressen består av något färre titlar om fem år. Och vissa av dem som är kvar kommer sannolikt ut färre dagar tror Thomas Peterssohn. Det kan även gälla tidningar inom Mittmediakoncernen:

– Den möjligheten finns givetvis på sikt, men har ingen aktualitet idag. För Mittmedia är det viktigaste att först kliva in på en digital privatmarknad. Som många andra tittar vi på betalmodeller för digitala produkter. När prenumeranternas digitala användning ökar i framtiden blir färre utgivningsdagar för papperstidningen en odramatisk fråga.

NTM tror på nya tryckerier

Ny tryckpress högt på JP:s önskelista