Anna Settman om rekordsiffrorna

Framtiden ligger i online. Men vi ska också fortsätta att utveckla printaffären, säger Aftonbladets vd Anna Settman.

Årets sista tre månader var Aftonbladets bästa någonsin resultatmässigt. Så givetvis är Anna Settman mycket nöjd med siffrorna. Inte minst när det gäller mobiltillväxten som ökade 300 procent.

– Tveklöst var det ett mycket bra resultat.

Framtiden ligger i online slår hon fast. Vilket syns tydligt i kvartalsrapporten. Den del av resultatet som kommer från onlineverksamheten fjärde kvartalet i fjol motsvarar det totala resultatet för ett år sedan, 57 miljoner kronor.

Lyckad annonsförsäljning, effektiviseringar och det Anna Settman kallar en ”smart prisstrategi” gör att printsidan också gör ett bra resultat.

Men inte att ni säljer fler tidningar?

– Nej, det gör vi inte. Den tiden är nog förbi.

Tror du onlineintäkterna kommer att vara större än intäkterna från print i resultatet för 2012?

– Det tänker jag inte gå in på. 

Vad tror du om 2012?

– Givet att de volymökningarna vi hade, inte minst mot slutet av 2011, håller i sig kommer 2012 att bli ett bra år. Upplagan vet vi hur den går, även om vi i dag presenterar en ny tidning. Men vi har en stark tillväxt på annonsörer online. Och ett mål på 200 000 prenumeranter på vår plus-tjänst. 

Blir det rekordsiffror för Aftonbladet på helåret 2012?

– Jag vet inte. Men vår ambition är givetvis att det ska bli ett bra resultat.

Är det inte jobbigt att presentera ett rekordresultat för medarbetarna för att sedan säga att sparkraven ligger fast?

– Det kan upplevas så. Men de besparingar vi presenterade i höst har inte haft någon effekt 2011. De gjorde vi för att behålla lönsamheten även 2012 och 2013. De får full effekt först 2013 och är en satsning för framtiden. Resultatet är en viktig del för att vi ska kunna utveckla journalistiken.

”Aftonbladets starkaste kvartal någonsin”

Aftonbladets resultat:

Q4 2011, 124 MSEK (57), varav  online 57 MSEK (33).  

Helåret 2011: 310 MSEK (333). Omsättning: 2 239 (2 443)