Så blir TU:s nya medlemsavgifter

Styrelsens beslut idag innebär att fyra tjänster försvinner när TU anpassar verksamheten till de nya medlemsavgifterna.

– Detta hade gjorts oaktat beslutet att bilda Utgivarna, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter.

Önskemålen från medlemmarna att avgiften till organisationen måste ner har funnits länge. Men de har blivit allt tydligare i takt med företagens allmänna arbete med att sänka sina kostnadsmassor.

– När våra medlemmar drabbas påverkar det givetvis oss också, säger Jeanette Gustafsdotter.

TU ska därför släppa forskningen och arbetet med tryck- och distributionsfrågor och komprimera Mediekompass. Förutom de i organisationen som jobbar med dessa frågor berörs administrationen.

– De här förändringarna är också ett resultat av de medlemsmöten vi haft i januari. Nu ska vi bli smalare, men banne mig också vassare. Vi ska vara ledande inom juridik, opinion, kompetens och analys, säger Jeanette Gustafsdotter.

Förslaget till ny medlemsavgiften är 0,29 procent på företagets lönesumma upp till 100 miljoner kronor. Därutöver går 0,22 procent till TU.

Nu ligger medlemsavgiften på 0,47 procent upp till 100 miljoner kronor och 0,35 procent på summan därutöver.