Annons: Mediedagen 2019

Raoul Grünthal om Schibsteds resultat

Aftonbladet kompenserar upplagetapp med digital ökning. Och delar av Tillväxtmedier har gått in i en mognare fas.

– Vi ser att vår strategi fungerar, att kombinera publicistiska verksamheter med mer tjänsteorienterade sajter med andra affärsmodeller och hela tiden satsa på det digitala, säger Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige.

Det är viktigt för att inte bli lika konjunkturkänsliga?

– Ja, de flesta av våra verksamheter inom Tillväxtmedier är mindre konjunkturberoende. De sajter som bygger på displayannonser tenderar att bli ännu känsligare än papperstidningar, eftersom de inte har några läsarintäkter.

Att det gick så bra fjärde kvartalet, beror det på en vändning eller att jämförelsekvartalet var svagt?

– Det kan nog vara en kombination av de båda, och generellt ska man vara försiktig med att dra ut trender från ett enskilt kvartal. En väldigt positiv sak sista kvartalet är att Aftonbladets onlineannonsering är så stark.

Aftonbladet gör sitt bästa kvartal någonsin, omsättningen minskade omsättningen något till 580 miljoner, men ökade resultatet till 124 (57) miljoner. Av det kom 57 (33) miljoner från online. Det ger en marginal på 21 procent.

– Generellt omsätter digital verksamhet mindre, men med högre marginaler. Att Aftonbladets omsättning minskar beror på att upplagan minskat, men vi kompenserar det genom ökning digitalt, god kostnadskontroll och prisstrategi vilket gör att resultatet ökar.

Schibsted Tillväxtmedier ökar både omsättning och resultat helåret 2011, förklaringen är en blandning av tillväxt och förvärv enligt Raoul Grünthal.

Hitta.se, det största företaget inom Tillväxtmedier (Blocket och Byt bil ingår inte) omsatte 343 (342) miljoner och gjorde ett resultat på 97 (104) miljoner kronor.

– Företaget har gått in i en mognare fas, tillväxten minskar men det är mycket lönsamt. 

Hitta.se är inte lika dominerande längre, nu finns det flera andra stora verksamheter i Tillväxtmedier, störst efter Hitta är Lendo och Prisjakt, enligt Raoul Grünthal.

DN lanserar en betalsajt, och många andra är inne på det spåret, planerar ni något utöver Aftonbladet Plus?

– Vi tittar mycket på det, men vi har ju en världsledande betalsajt med Aftonbladet Plus och den utvecklar vi ständigt. Men vi tittar på det även för andra produkter.

Hur skulle du sammanfatta 2011?

– Den digitala transformeringen har hållit i sig och ökat, och framför allt har det mobila ökat dramatiskt. Men det viktiga har varit sammanhållningen av verksamheter som fungerat väldigt bra. Även om vi har stort fokus på den digitala verksamheten och har en aggressiv förvärvsstrategi innebär inte det att nedprioriterar print.

Hur verkar 2012 bli?

– Det är en blandad utveckling, det är svårt att se några tydliga trender. Men de värsta domedagsscenariona som vi hade i höstas verkar inte ha slagit in.