Helsingin Sanomat har 130 000 digitala prenumeranter

Nordens största dagstidning Helsingin Sanomat intäkter från digitalt innehåll uppgår till över 3,5 miljoner kronor i månaden.

Helsingin Sanomat har visserligen en gratiswebb som innehåller ett urval av artiklar. Men var tredje prenumerant betalar nu extra för de digitala versionerna. 

– Redan 2005 startade vi vår digitidning och vår filosofi har hela tiden varit att ta betalt, berättar Marja-Leena Tuomola, Chief Digital Officer på Sanoma News.

Sedan 2008 marknadsför Sanoma mycket offensivt sitt digitala paket, som utöver e-tidningen även innefattar en Ipad-version samt en version för mobiltelefoner (iPhone, Android, Nokia Symbian3, MeeGo).

– Visst kan du prenumerera enbart på papperstidningen. Fast då får du anstränga dig en smula. Kunden erbjuds alltid hela paketet först, säger Marja-Leena Tuomola.

Av Helsingin Sanomats omkring 390 000 prenumeranter abonnerar idag cirka 130 000 även på det digitala paketet.

För den som prenumererar varje dag kostar paketet tre euro per månad. För den som prenumererar fredag-söndag eller lördag-söndag kostar det 4,50 euro per månad. För prenumeranter på söndagstidningen 7,50 euro per månad.

Det innebär att Helsingin Sanomat intäkter från digitalt innehåll är minst 3,5 miljoner kronor i månaden. I fjol kom cirka 16 procent av Sanoma-koncernens inkomster från digitala medier.

– Det handlar om såväl prenumerationer som annonser. Min uppskattning är att de mobila annonsintäkterna kommer att växa betydligt i år, spår Tuomola.

Enligt opinionsistitutet TNS Gallup Metrix hade Sanomas mobiltjänster i Finland tillsammans över 600 000 besökare per vecka i fjol. Den andra februari i år lanserade man en ny version av Ipad-tidningen.

– Den är en helt egen tidning, alltså inte någon PDF-version av papperstidningen. Utöver sedvanliga artiklar har du här också tillgång exempelvis till väderlekstjänst, nyhetsflödet på www.hs.fi samt videor från Sanomas TV-kanal Nelonen.

– I iPad-tidningen publicerar vi även helt egna annonser, ”rich media ads”. Dessa är då ofta exempelvis interaktiva, berättar Marja-Leena Tuomola.

Helsingin Sanomats Ipad-version har runt 18 000 besökare per vecka (från 13 500 datorer). Den genomsnittlige läsaren loggar in fem gånger i veckan och läser mellan 90 och 100 sidor.

Helsingin Sanomats digitala versioner går att köpa som lösnummer. Detsamma gäller koncernens kvällstidning Ilta-Sanomat, vilken även går att prenumerera på.

–  Det handlar då om en PDF-version, förtydligar Tuomola.

Sanoma satsar hårt på produktutveckling och bland annat har man inlett ett samarbete med det välrenommerade Aalto-universitet. Det handlar till exempel om deras Start-up-center.

– Vi stöder företag med teknologier som kan vara av intresse för oss.

Hur ser då Sanomas Chief Digital Officer på den närmaste framtiden inom digitala medier? 

Marja-Leena Tuomola svarar genom att på sin Ipad klicka fram koncernens ekonomitidning Taloussanomat.

– Den har en betalversion, Taloussanomat +, som vi erbjuder för 8, 99 euro i månaden. Då får du förutom tidningens egna nyheter även Helsingin Sanomats ekonominyheter samt artiklar ur Financial Times.

– Det här är något jag tror vi kommer se mer av framöver. Alltså skräddarsydda hybrider, med material från flera tidningar.

Sanoma kommer i år att ta fram en app även för Android-tabletter. En sådan finns redan vad gäller Android-mobiler.

Man fortsätter också ansträngningarna att sälja in hela digitala paketet. 

– Målet? Att varenda prenumerant även ska läsa oss mobilt. Vilket också ställer höga krav på att vi verkligen erbjuder ett mervärde!

Sören Viktorsson, Helsingfors