Anette Novak lämnar framtiden bakom sig

Skellefteå

Denna vecka är Anette Novaks sista på Norran. Efter sig lämnar hon en tidning med nya visioner och innovationer: en framtidssaga som inspirerat storheter som Guardian till nya metoder.

Den första snön har lagt sig över Skellefteå när Anette Novak gör sin näst sista måndag på Norran. Hon tittar ut över det gnistrande vinterlandskapet och ser nöjd ut. Hon har utlovat snö åt sonen som ska komma på besök från Stockholm. I januari lämnar hon Skellefteå och Norran för att flytta tillbaka till honom.

Hon kommer att lämna ett stort tomrum efter sig. Få chefredaktörer har lyckats göra ett sådant avtryck på så kort tid. Tidningen har blivit en föregångare och nämns ofta som en förebild av andra tidningar.

– Om den här branschen ska klara av att göra den kullerbytta som den redan påbörjat måste vi börja med värdegrund, kultur och attityder. Med förståelsen för förändringen – i varje människa, säger hon.

För det första måste alla journalister verkligen förstå att informationsmonopolets tid är förbi med allt vad det innebär. För det andra omdefiniera sin egen roll i detta nya medielandskap: ”Vilka är vi? Vilka vill vi vara? Vad är vår roll?” En process som inte varit smärtfri, men som svetsat samman Norrans redaktion.

Anette Novak tror inte att tidningen i framtiden kommer att kunna försvara sin position som nyhetsförmedlare mot giganter som Google och Facebook. Tidningen har därför bytt vision från att ”vara den främsta lokala nyhetsförmedlaren” till ”Norran för samman människor och idéer och tillsammans stärker vi regionen”. Tidningen har börjat kampanja i frågor som är viktiga för läsekretsen, som bygget av Norrbotniabanan.

– Det viktiga är att vi är ärliga med vilka värderingar som ligger bakom våra val, våra arbetsmetoder och utgivarbeslut.

När Norran skrev om kommunala vd:ar som gjort privata affärer med kommunen skrev de också att Norrans vd sålt en fastighet till den egna tidningen. När de granskade kommunens förvaltningar om rättvisemärkt kaffe skrev de att tidningen inte heller hade rättvisemärkt, vilket ledde till att vd:n fattade beslut om att börja köpa in rättvisemärkt till företaget.

– Transparens leder till självrannsakan och förbättring. Du kan inte kritisera någon för något du själv gör utan att samtidigt kritisera dig själv.

Anette Novak är övertygad om att öppenhet också skapar bättre kvalitet. På en hearing inför Österrikes pressråd i Wien nyligen ställde hon frågan till publiken hur många som skulle förändra sitt sätt att jobba med rewrites om de var tvungna att redovisa källan i anslutning till artikeln. En överväldigande majoritet visade det sig.

– Ytterst handlar det om hur vi är mot varandra och mot våra kunder. Om tidningshuset öppnar sig, men lever kvar i den gamla världen med läsarförakt riskerar transparensen att slå tillbaka.

Om en läsare skriver ett långt mejl till tidningen om sin hjärtefråga och inte får ett ordentligt svar blir känslan att redaktionen inte bryr sig.

– Skriver man två A4 ska man få ett genomarbetat svar tillbaka.

Det låter bra, men hinner man?

– Jag gör det. Jobbar man på Aftonbladet kanske man inte gör det, men jag tror att våra läsare har högre förväntan på en personlig relation med oss.

När många andra tidningar anställde unga män som sociala medieredaktörer utsåg Norran sin mest erfarne reporter till e-redaktör. För att han var den med mest kontakter och kunskaper om läsekretsen.

På Norrans hemsida kan man chatta med tjänstgörande e-redaktör från tidig morgon till sen kväll. Men läsarna vill inte alltid bara jobba med innehållet och tipsa om saker – de vill också klaga.

– De ville att vi skulle förändra oss. Och genom att lyssna och lära har vi inte bara blivit bättre, vi har också stärkt vår relation med läsarna. Det finns väl inga människor som inte vill bli lyssnade på och bekräftade.

En del av Norrans e-redaktör är att nyhetslistorna är öppna. Redaktionen skapar journalistik tillsammans med läsarna, som bidrar med allt från tips och case till bilder och faktauppgifter. Varje månad får den som kommit med det bästa bidraget en Iphone. Listan med tips och uppslag publiceras regelbundet med en avbockningsruta så att läsarna kan följa hur det går med deras tips.

Det ger uppslag och material, men också legitimitet åt granskningen.

– Om det är tydligt för den granskade att vi jobbar tillsammans med läsarna för ett bättre samhälle upplevs det inte bara som en käftsmäll från tidningen.

Gör det också papperstidningen bättre?

– Ja, intake stärks, vi missar mindre när vi får fler ögon och öron. Att listorna fylls på i en crowdsourcingmiljö gör att vi har koll även på de miljöer vi inte är ute i.

Läsarna bidrar också med sina kunskaper och kan se konsekvenser på ett sätt som tidningen inte alltid kan.

– Vid varje givet tillfälle finns det någon som kan saken bättre än vi. Som att färre operationer kan leda till sämre akutvård eftersom läkarna inte genomför ingreppen regelbundet, en konsekvens som vi hade kunnat missa annars.

Att läsarna är med och formar innehållet gör också att det bättre speglar samhället, enligt Anette Novak. Hon nämner bevakningen av midsommar som ett exempel. Då har många föreningar jobbat hela året med förberedelser.

 – Om tidningen då endast skriver en artikel om rattfylla försvinner den speglande funktionen. Folk känner inte igen sig. Genom det gamla kritiska sättet att jobba har vi bitvis kört sönder vår relation till läsarna.

Anette Novak tror att nästa steg är att läsarna inte bara är med och skapar innehållet, utan hela verksamheten. Efter årsskiftet startar Norran sitt medielabb, där ungdomar får uppgiften att skapa framtidens nyhetswebb tillsammans med Norran.

– De lär av oss och vi lär av dem. Få band blir så starka som dem mellan människor som lär sig tillsammans.

Vad hade Norran varit om ni inte gjort allt det här?

– Norran har alltid haft en stark ställning, och skulle antagligen fortsatt haft det. Men det har påverkat arbetsglädjen positivt. Vi vill också ha bekräftelse, och framför allt få höra vad läsarna tycker. Det vi uppnått har vi uppnått tack vare en fantastisk laginsats där både medarbetare och läsare spelat och spelar viktiga roller.  Sen att stora tidningar inspireras av det vi gör – det är viktigt för stoltheten.