Annons: Mediedagen 2019

Bilageboomen håller i sig

Drygt en om dagen räcker inte, Expressen ska skruva upp tempot ytterligare när det gäller magasin och bilagor, bland annat genom en temabilaga i veckan i huvudtidningen.

375 utgåvor i år. 40 till nästa år. 24 av dessa nya titlar. Siffror som förklarar varför Anna-Clara Welander, chef för Expressen Magasin, anser att satsningen på magasin och bilagor har blivit en framgång.

Ett antal faktorer ligger bakom: Ett folkligt tilltal, (”vår läsare är Camilla, 43, i Västerås”) prisvärda produkter ( i regel mellan 5 och 20 kronor) och bra exponering hos återförsäljarna bland annat.

Huvudmålgruppen för bilagorna är kvinnor. Män har inte samma behov av featureläsning menar Anna-Clara Welander.

Det betyder inte att män är ointressanta. Bland annat ska Expressen gå upp i utgivningstakt av magasinet Allt om bilar samt lägga till ett antal one-shots om bland annat båtar, husvagnar och köpa bil.

– Men mest siktar vi in oss på kvinnor. Bland annat ska vi haka på tant-trenden med ett magasin inriktat på hantverk och pyssel, säger Anna-Clara Welander.

I slutet av september introducerades en prenumerationsmodell för fyra av magasinen (Leva & Bo, Mitt Kök, TV14 och GI & Hälsa). Det har fungerat väldigt bra säger Anna-Clara Welander utan att vilja gå in på några siffror.

De har bland annat gjorts ett utskick till 10 000 potentiella prenumeranter som gett bra gensvar enligt henne. Så i december blir det ett ännu större utskick.

Nästa år blir det också temabilagor i huvudtidningen. I princip en per vecka med start i slutet av januari. Troligen ska dessa komma måndag, tisdag eller onsdag. Och av trycktekniska orsaker i utgångsläget bara i de tidningar som produceras i Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Ska ni samarbeta med några morgontidningar om temabilagorna?

– Vi pratar gärna med fler aktörer, men vi har inga med oss från början, säger Welander.

Vissa bilagor har gjort tester med olika appar för Ipad. Bland annat gjorde Mitt kök en app om sommarmat. Men annars är huvudlinjen att ligga lågt när det gäller att göra material för surfplattor:

– Marknaden är inte mogen ännu.

Inte heller verkar den vara riktigt mogen för mer avancerade annonslösningar. Det finns ett stort antal möjligheter i magasinen, allt från dofter till utvik och lösningar med transparent plast. 

– Vi skulle gärna göra det. Men annonsörerna måste ju vara med på det också.

Har det kommit signaler från Bonnierledningen att ni konkurrerar för mycket med förlagets övriga magasin?

– Nej, de ser nog det här som positivt. Mycket i magasinsvärlden är ju relaterat till varumärken. Och vi måste skapa fler och nya intäktskällor, precis som alla andra.

Att göra fler magasin och bilagor kräver också mer personal. Nästa år ska avdelningen utökas med mellan 10 och 12 personer.

– Det handlar om såväl redaktionell personal, prenumerationsansvarig och annonssäljare, säger Anna-Clara Welander.