Peterssohn: Mittmedia bör ge 10 procent om ett år

Det kommer att krävas rationaliseringar inom Mittmedia. Det förutspår koncernchef Thomas Peterssohn. Hans ambition är en vinst på tio procent redan nästa år.

2011 ger inte det intäktslyft som var kalkylerat. Men kostnaderna har inte justerats i takt med de minskade intäkterna. Därför inför nu Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn nu bland annat ”stopp för nyanställningar och extraordinära utgifter av större karaktär”. 

– Så är det redan på flera andra mediebolag.

Första halvåret gav ingen lönsamhet alls för Mittmedia. Andra halvåret ser något ljusare ut så Thomas Petterssohn tror att helåret slutar på plus. Men långt ifrån tillräckligt för att ägarna ska vara glada. Det är en bra bit kvar till avkastningsmålet på 10 procent.

– Men det är dit vi ska.

Kommer ni dit 2012?

– Jag vet inte. Men det är absolut min ambition, säger Thomas Peterssohn.

De nu införda åtgärderna ser han som ett första steg för att nå målet. Sedan är det sannolikt så att det kommer att krävas rationaliseringar också tror han.

– Precis som det kommer att krävas på andra tidningar.

Ska man se de här åtgärderna som en kritik mot din företrädare Jan Cahling?

– Det tycker jag inte. Det här är för det första en decentraliserad koncern. Och för det andra är det inte ovanligt att man inte klarar budgeten.

Kommer några nyckelpersoner att omplaceras?

– Inte som jag kan se just nu. Jag har ju inte ens träffat alla chefer ännu, säger Thomas Peterssohn.

En anledning till Mittmedias nuvarande situation är att koncernen under ett antal år befunnit sig i en expansiv fas. Nu är det konsolidering som gäller. Att stärka upp koncernen ekonomiskt och se till att den jobbar så effektivt som möjligt.

Sannolikt räcker de nu vidtagna åtgärderna inte tror Thomas Peterssohn.

Vad som måste till mer kan han inte säga nu. Han ska göra en analys under hösten och sedan se vilka övriga åtgärder som kan bli aktuella. 

Vilka har reaktionerna blivit på ditt budskap?

– Det har inte varit någon större förvåning. Det har funnits en medvetenhet om att lönsamheten måste bli bättre, säger Thomas Peterssohn.