Annons: Mediedagen 2019

Mediedirigent ska få arbetet att gå efter noter

Det ska bli mer glöd i Barometern. Därför organiserar tidningen nu om sig och inför bland annat en mediedirigent samt en ambulerande länschef.

Tidningen måste bli mer varierad och få mer glöd. Det kräver mer tid för ett aktivt redaktörskap och man undviker att bara vara en rationell tidningsfabrik med enda fokus att producera maximalt antal sidor på minsta möjliga tidsenhet.

Så resonerar man på Barometern och inför därför en mediedirigent som ska ha ett mer långsiktigt perspektiv på vad som produceras och även samordna vad som ska gå i de olika kanalerna.

Ännu viktigare blir det när sajten även har en premiumdel samt när det finns appar för Iphone och Ipads som kräver ett redaktörsskap, menar Barometerns redaktionschef Anders Enström.

Är det några sådana på gång i närtid? 

– Vi har inga projekt som ska rulla igång just nu. Men det är sannolikt sådant som kommer.

Att prioritera vad som ska publiceras var blir en allt viktigare fråga, konstaterar Anders Enström. Och det är omöjligt att ha den överblick som krävs om man samtidigt ska fungera som nyhetschef.

Men det är inte bara runt desken som  organisationen görs om.

Tidningens länschef som ansvarar för de sex lokalredaktionerna ska nu tillbringa minimalt med tid i Kalmar. Fyra av fem arbetsdagar ska tillbringas ute på fältet för att vara både ”avlastande och pådrivande” enligt Anders Enström.

Tanken föddes under våren då länschefen tillbringade mycket tid på Nybroredaktionen.

– Det har medfört att Nybro blivit mycket mer välbevakat, att vi har tagit fram saker som skakat om orten ordentligt. Det har verkligen gett utväxling.

Både läsare och medarbetare på dessa orter kommer att få det bättre tror Anders Enström.

– Det här kommer att bryta den isolering man lätt kan känna som lokalredaktör.

Ny länsredaktör blir Pelle Johansson. Per Jakobsson och Lars Hansson delar på nya jobbet som mediedirigent och nyhetschef.