Upplagorna 2011 – ”året det hände”

Almedalen

Mkt Medias vd Bosse Svensson lovade att 2011 blir året då pappersupplagans kris blir tydlig. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin gav siffror på tidningens upplagetapp och ställde frågor om de egna Plustjänsterna och Ipadsatsningen.

På Medieföretagens seminarium om anställningsformer i media presenterades siffror som visar att antalet visstidsanställda och bemanningsanställda är mindre än i andra branscher.

Medieföretagen ser detta som ett tecken på att branschen står inför stora omställningar de kommande åren, även när det gäller anställningsformerna. Mkt Medias vd Bosse Svensson sade att branschen de kommande åren kommer att få uppleva ett tryck på omvandling som den inte sett maken till.

”Jag lovar, att när man börjar redovisa pappersupplagorna 2011, så kommer man att se att det var det här året det hände, och det var inget bra som hände”, sade han.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin instämde i detta, och sade att Aftonbladets upplageminskning i år är i storleksordningen 10 – 14 procent, med tidningens nya sätt att räkna. TS är inte korrekt, enligt Jan Helin, eftersom man där kan ”förhandla sig till en bättre upplaga”.

Den stora utmaningen, enligt Jan Helin, är hur vi finansierar journalistiken i en helt digital värld. Aftonbladet har bytt till en online first-strategi, men om Plus-tjänsterna sade Jan Helin: ”Vi förstår inte varför de köper det här, och varför de är kvar”. 

Han sade att han visserligen trodde på Ipad, men sade också att ingen har knäckt koden än. Att samma innehåll finns gratis en knapptryckning bort, och dessutom snabbare, och med snabbare uppdateringar. Det är visserligen snyggare i appen, men vill folk betala för det? frågade han.

Bosse Svensson sade att det måste finnas mellanformer mellan fria företagare (frilansar) och fast anställda. Han var överens med Journalistförbundets nya ordförande Jonas Nordling om att man förlorat mycket på att tjafsa om ”skitsaker” istället för att anpassa sig till de större förändringarna som pågår.

Så jobbar vi i media

 

För att få den klara bilden av dagens mediearbetsmarknad har Medieföretagen genomfört en enkätundersökning bland 87 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 16 000 personer. Resultatet visar att den helt dominerande majoriteten av medarbetarna har tillsvidareanställningar. Enligt undersökningen har 10 procent av de anställda i de tillfrågade företagen olika former av visstidsanställningar, medan den övriga arbetsmarknaden har i genomsnitt 16 procent visstidsanställda. Hälften av de visstidsanställda inom mediebranschen utgörs av vikariat som ersätter frånvarande personal. Fyra procent av alla anställda journalister är inhyrda från bemanningsföretag. Nästan nio av tio, 86 procent, ersätter frånvarande personal.