Sydöstran trivs med konkurrenten

Efter en del tekniska problem har BLT/Sydöstrans gemensamma sajt fått ordning på tillvaron.

För en månad sedan slog BLT och Sydöstran ihop sina sajter till en gemensam. Dessutom infördes en betalningslösning där man måste prenumerera på någon av tidningarna eller ha en e-prenumeration om man vill ha tillgång till mer material än bara korta allmänna nyhetstexter.

Efter en månads gemensam webb summerar Sydöstrans chefredaktör Gunnar Svensson tiden som gått och på det hela taget är han nöjd.

– Jag tycker det har gått riktigt bra. Trots att BLT är vår främsta konkurrent går det väldigt bra att samarbeta.

Lite barnsjukdomar har den nya sajten emellertid fått dras med. Initialt hade man en del tekniskt strul då abonnemangssystemet inte ville kommunicera med webben. Något som man dock lyckades fixa till ganska snabbt. Dessutom har en hel del missnöjda läsare hört av sig och klagat över att allt material inte finns tillgängligt längre.

– Det hade vi väntat oss. De tycker såklart att det är tråkigt att allt inte är gratis längre. Vi försöker förklara att god journalistik kostar men jag vet inte om de blir gladare av den förklaringen, säger Gunnar Svensson.

Den gemensamma sajten sköts av en webbredaktör från BLT och en från Sydsöstran. 

– Vi sköter sajten på dagtid och BLT tar hand om den på kvällar och helger. Det har funkat väldigt bra hittills, säger Gunnar Svensson.

Hur många nya prenumeranter har ni fått på den här månaden?

– De siffrorna har inte kommit än. Besökssiffrorna på webben under de senaste veckorna gör dock att jag är positiv. Mellan 30 maj och 5 juni hade vi 55 000 unika besökare. Men då var en av dagarna en helgdag. Veckan innan hade vi 62 000 unika vilket är väldigt bra siffror. 

Medievärlden söker Peter Sigfridsson, chef för digitala medier inom Gota Media.

Premiär i morgon för BLT/Sydöstrans nya sajt

Så ska BLT och Sydöstran slå ihop sina sajter