GP och Sydsvenskan startar egen Groupon

Imorgon lanserar Göteborgs-Posten och Sydsvenskan Dealie, en gemensam sajt för gruppköp.

Sajten erbjuder konsumenterna rabatterade erbjudanden från annonsörer i Göteborg och Malmö. Framför allt från lokala annonsörer, som detaljister och restauranger. Målet är att rabattsatsen ska ligga på minst 50 procent.

Annonsörerna betalar genom att dela på vinsten från den försäljning som går via sajten. I gengäld får de exponering i tidningarnas olika kanaler, samt genom e-post och sociala medier till prenumeranter och medlemsklubbar.

”För annonsörerna är Dealie en bättre deal än många av de gruppköpssajter som redan finns på marknaden. Annonsörernas erbjudande får exponering i våra egna kanaler, och inga andra kanaler når så många människor på en och samma dag i våra regioner. Morgontidningarna är egentligen den mest naturliga aktören för dagliga deals.”, säger Peter Mayerhofer, varumärkeschef på Sydsvenskan och projektledare för Dealie, i ett pressmeddelande.

Fler tidningar i Stampengruppen vill vara med, och det är något som initiativtagarna välkomnar:

”Med fler aktörer med i samarbetet, får Dealie nationell spridning och kan därmed locka större annonsörer som vill nå en köpstark målgrupp över stora delar av landet”, säger Fredrik Dobber, försäljningsdirektör på GP.

Så fungerar det

För att det ska bli affär måste ett visst antal köp  göras, gränsen är olika beroende på vilken vara eller tjänst det rör sig om.  Kunden betalar via nätet på sajten och får sedan en kod som de visar upp när de löser in erbjudandet.

Läs mer om Groupon här.