Varför är tidningarna så könsstereotypa, Egmont?

Linda Nehlstedt är affärsområdeschef på Egmont Kärnan som startar tjejtidningen Emma och killtidningen Goal Junior i maj.

– Det är en tolkningsfråga.

Du tycker inte att de är könsstereotypa?

– Vi har bjudit in grupper av killar och tjejer som har fått svara på vad de vill läsa om. Vi har sedan gjort tidningar som svarar mot deras önskemål.

Men känner ni att NI kan stå för produkten?

– Absolut, vi kan stå för tidningarna. Det är barnens önskemål om vad de vill ha. Killarna vill ha fotbollskändisar.

Den enda kvinnan i Goal Junior var en gnällig morsa, varför inga kvinnliga fotbollsspelare?

– Samma svar där, de har fått lista vilka stora kändisar de vill ha i tidningen, och då ser det tyvärr ut så, vare sig du fråga killarna eller tjejerna.

Varför skriver ni att Goal Junior är för killar?

– Det är skrivet till branschfolk, och där pratar vi utifrån de fokusgrupper vi har.

Men förstår ni att många reagerar när de ser tidningarna bredvid varandra?

–Vi tycker att det är upp till var och en. När man gör tidning vill man först och främst göra en tidning som läsarna vill ha. Jag är själv förälder och spelar fotboll, och jag kan ju köpa Goal Junior till mina tjejer.

Känner ni inte att ni har ett ansvar i ett större perspektiv?

– Till viss del, och det är därför vi inte sitter och gissar utan tar reda på vad målgruppen vill läsa om. Huvudansvaret ligger på den som köper.

Tjej- och killtidning från Egmont