Hur ska Dagens Media bevaka Aftonbladet nu?

14:45

I dag är det premiär för Aftonbladets partnersajt på Dagens Media.se. Där kan kvällstidningen marknadsföra alla sina kanaler och ge sin syn på förändringar i medielandskapet.

– Precis som tidigare, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Media.

Så partnersajten påverkar inte er?

– Egentligen inte. Min enda reflektion är att det kan påverka oss om Aftonbladet använder den till att gå i polemik med något vi skriver. Men jag tror inte de kommer att använda den på det sättet.

– En risk är att det kan bli en förväxling om vad som är vad. Men det är så tydligt utmärkt att det är en annons. Dessutom är Dagens Medias läsare så medievana att de inte tycker att det är något konstigt.

Kan Expressen få starta en partnersajt hos er också?

– I min värld – absolut. Men det är en fråga för annonsavdelningen. Jag vet inte exakt detaljerna i kontraktet.

Så det är annonsavdelningen som ligger bakom?

– Precis. 

Men du har varit med i arbete?

– Jag har absolut varit med under processen för att hitta något som såväl Dagens Medias redaktion och säljavdelning som Aftonbladet är bekväma med.

Hur mycket tjänar Dagens Media på det här?

– Hemligt.