Gunilla Herlitz: DN får tydligare Stockholmsprofil

Dagens Nyheter nådde rekordhöga "tidningsintäkter" 2010 och mycket tyder på att siffrorna håller i sig även 2011. Det sa Dagens Nyheters tidningschef Gunilla Herlitz på Stora Annonsördagen på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Precis som alla andra tidningar tappar Dagens Nyheter stadigt i upplaga. Samtidigt har man fler läsare än någonsin.

– De som blir kvar vill verkligen ha en nära relation till DN och är också villiga att betala mer, sa Gunilla Herlitz.

Tidningsintäkterna, eller prenumerationsintäkterna om man så vill,  för 2010 är rekordhöga och utan att nämna några siffror meddelade Herlitz att allt pekar på att trenden håller i sig även 2011. På annonssidan är siffrorna dock inte lika höga.

Men att de svenska tidningarna skulle gå samma öde till mötes som de amerikanska, där många tidningar helt enkelt lagts ner, tror inte Gunilla Herlitz.

– Problemet i USA har varit att man tagit betalt för annonserna men i princip gett bort tidningen gratis. Så har vi det inte här.

Moderatorn Henrik Frenkel frågade Gunilla Herlitz om man i framtiden kan tänka sig att annonsörerna får betala efter resultat.

– Där svarar jag ja utan att utveckla det vidare, sa Gunilla Herlitz.

Frenkel frågade också varför DN.se har så mycket mer TT-material på sajten än Svd.se. Enligt Herlitz hänger det ihop med Dagens Nyheters webbstrategi där man frångått den tidigare modell där man la ut ända upp till 80 procent av papperstidningen på webben.

– Så gör vi inte längre. Det går inte att kräva att människor ska betala för en nyhet i pappret och sedan ge bort den gratis på nätet. Vi vill jobba med nätets särart.

När det gäller den stora omgörning av DN som ska vara klar i oktober var Herlitz förtegen men avslöjade ändå att Stockholmsperspektivet kommer att bli tydligare och att innehållet ska presenteras på ett bättre sätt.

Gunilla Herlitz avslöjade också en del om sina känslor efter förra årets turbulens på Dagens Nyheter.

– När varslet för 100 personer lagts och jag skulle prata inför alla medarbetare så hade jag förberett mig noga och fokuserat helt på det. Men när jag stod där och skulle börja så högg det plötsligt till i hjärtat och kändes otroligt jobbigt. Dagens Nyheter är ju Sveriges största morgontidning. Många som jobbade på redaktionen hade strävat dit och ville verkligen vara kvar. Jag visste att det här skulle förändra deras liv och det kändes tungt att säga det.