VF byter utseende och namn

Under senhösten får Västerbottens Folkblads ny design och mest troligt nytt namn. Senaste större omgörningen var för åtta år sedan, så det handlar inte bara om att en ny chefredaktör ska göra avstamp menar Daniel Nordström.

I läsarnas ögon är VF och VK väldigt lika. Och då får den mindre aktören hitta en ny position. Att ligga kloss på den stora konkurrenten är inte affärsmässigt smart menar VF:s chefredaktör Daniel Nordström.

I dag är uppläggen nästan identiska. Båda har två delar med samma upplägg. 

Han vill göra tidningen fräckare och uppkäftigare. Men inte gå för långt så läsarna skräms iväg. Vilket är anledningen till att en läsarblogg dragits igång.

Kan det bli så att ni byter format för att sticka ut mer?

– Vi tittar givetvis på formatet, men det är inte det vi fokuserar på.

Har projektet någon koppling till VK/VF:s rationaliseringsprojekt?

– Naturligtvis har det med det att göra också. Det är lätt att nya kanaler får för stort fokus. Trots allt är det ju papperstidningen vi lever av. Och den kommer att finnas kvar länge och måste utvecklas också.

Så nya VF ska gå snabbare att göra och med färre redigerare?

– Redan idag gör vi en hårt mallad tidning, och det kommer vi att fortsätta vara. På ett antal sidor. För att sedan kunna briljera på andra.

I samband med redesignen kommer tidningen sannolikt också att byta namn. Huvudspåret är i dagsläget Folkbladet. 

Ansvarig för projektet är layoutchefen Hampus Råde som tidigare bland annat varit med att göra om Norra Västerbotten.