Annons: Mediedagen 2019

Läsarna strör rosor över nya SvD.se

Nu har nya SvD.se sett dagens ljus. Det blev skruvande in i det sista. Men chefen Fredric Karén är nöjd. Och läsarna att döma av alla de positiva reaktioner han redan fått.

– När jag öppnade mejlboxen i morse var det alldeles fantastiskt. Över 100 läsarmejl med otroligt positiva kommentarer. Det trodde jag inte, inte att den skulle tas emot så direkt, säger Fredric Karén.

Han och de övriga som jobbat med SvD.se höll på in i det sista med att flytta över material till den nya sajten. Och fortfarande finns det lite pill och pet kvar. Alla annonser är inte på plats och alla flöden fungerar inte som de ska. Men under dagen ska det vara åtgärdat tror Fredric Karén.

Tror du sajten blivit för bra?  Kan den slå undan fötterna för papperstidningen?

– Tror inte det. Det är två helt olika produkter. Och tidningen har den enorma fördelen av att den är en fysisk produkt som ger helt andra sätt att presentera nyheter som många läsare uppskattar.

– Så samtidigt som vi jobbar med att knyta varumärkena närmare varandra så skiljer sig produkterna åt.

Kan sajten slå mot app-versionen?

– Tror inte det heller. Den är ju en pdf av tidningen. Så allt som finns där finns ju inte på nätet. Inte på grund av något policybeslut utan mer av tidsbrist.

Den nya sajten erbjuder också nya annonsformat. Bland annat det som SvD kallar låst panorma, att toppbannerna följer med när läsaren scrollar ner.

Den nya uppdelningen i block på förstasidan ger också annonsörerna möjlighet att följa till exempel Näringslivsläsare hela vägen. Något som efterfrågats enligt Fredric Karén.

En ny variant av bostadsannons som bygger på bildspel på mäklarnas objekt är också på gång.

Så blir nya SvD.se