Annons: Mediedagen 2019

JP får nyhetssajt

Jönköpings-Posten är den enda större svenska dagstidning som saknar nyhetssajt. Nu ska det bli ändring på det.

Medievärlden har tidigare berättat om Herencoägda Hallpressens satsning på digitala medier, under ledning av Daniel Bacelj. Nu har han varit igång några veckor och rest runt och pratat med Hallpressens tidningar.

– Det handlar om att få dem att tänka digitalt och bli nyfikna på vad som finns. Det är väldigt många processer som har startats nu.

En är att Jönköpings-Posten ska få en nyhetssajt.

– Någon gång i år eller i början av nästa år, vi har inte satt någon exakt tidsplan än.

Går det att säga något om sajtens inriktning?

– Vi har inte bestämt omfattningen och vilken väg vi ska gå när det gäller affärsmodell, plattform, innehåll.

Vad händer med koncernens andra nyhetssajt i Jönköping, Jnytt?

– Den fortsätter som förut. Jnytt är ett väldigt starkt varumärke i Jönköping nu.

Kommer ni att anställa folk till webben?

– Så långt har vi inte kommit än. Det bubblar över allt i koncernen, det gäller att bygga från grunden.

Daniel Bacelj betonar att Jönköpings-Postens nyhetssajt bara är en liten del i det som händer

– Det viktiga är dialogen med läsarna, att stärka banden till dem.

Igår började exempelvis Mats Ottosson, redaktionschef och ansvarig utgivare på Jönköpings-Posten twittra. Här kan du följa honom.

Han leder Herencos digitala satsning