Wistbacka om bråket med kommunchefen

Katrineholms-Kurirens chefredaktör Krister Wistbacka menar att kommunchefen Mattias Jansson ägnar sig för mycket åt sociala medier. Men Twitter, Facebook och bloggen får bara 15 minuter av hans arbetstid. Lika mycket som Krister Wistbacka själv lägger ner på Facebook per dag.

Under ett par veckor har Katrineholms-Kuriren jobbat med att kartlägga hur mycket kommunchefen Mattias Jansson använder sig av olika sociala medier. Och inte minst, till vilken kostnad.

Ser ni något problem med att han är aktiv på sociala medier?

– Nej absolut inte. Inte när det sker med måtta. Men problemet i hans fall är att det har blivit ett självändamål, säger KK:s chefredaktör Krister Wistbacka.

– Han har blivit fångad av det. Som kommunchef är det inte där som han ska ha sitt fokus.

Kommunchefen anlitar också mycket konsulter, bland annat har det betalats sexsiffriga ersättningar för olika uppdrag kopplade till sociala medier enligt Katrineholms-Kuriren. Något som i förlängningen gjort att Mattias Jansson föreläser för andra kommuner om hur de ska använda sig av sociala medier. Det har gjort honom till en rikskändis enligt tidningen. 

Bland annat för att få reda på hur mycket av arbetstiden som Mattias Jansson ägnar åt sociala medier skickade en av tidningens reportrar ett mejl till honom. Frågorna publicerade Mattias Jansson på sin blogg. Något som Krister Wistbacka inte gillar:

– Det är många problem med det. Dels får alla konkurrenter reda på vad vi jobbar med. Sedan är det där inte ett material som var avsett för publicering i det skicket. Han ger intrycket av att vi tänkte publicera det in extenso. Men vår avsikt var att få in ett underlag att jobba vidare med. 

– Sedan är det så att man måste ställa frågor för att få svar.

Katrinholms-Kuriren har ingen egen policy för medarbetarnas medverkan på sociala medier. Men Krister Wistbacka tycker det är bra att hans anställda finns där:

– Det är ett bra arbetsredskap. Även om de ska användas med ett visst mått av ansvar och omdöme.

Hur mycket är du själv på Twitter och Facebook?

– Jag twittrar inte men finns på Facebook. Hur mycket tid jag ägnar åt mig är svårt att säga. Men jag går in ett par gånger per dag. Det rör sig nog om ungefär 15 minuter per dag skulle jag tro.

En kvart om dagen mellan 8-17. Det är lika mycket tid som kommunchefen Mattias Jansson enligt egen uppgift använder av sin arbetstid till sociala medier.

– Sedan är det så att jag har ett krävande jobb med en arbetstid på 60 till 70 timmar per vecka. En del av den ägnar jag åt att ta intryck från omvärlden, bland annat via olika sociala medier.

Vad tycker du om Katrineholms-Kurirens publicering?

– Jag uppfattar det som ett reportage med vinkel bestämd från början. Sedan tycker jag att de försöker förlöjliga mig, bland annat genom att på förstasidan publicera en tweet från mig som de försöker ge sken av är gjord vid 16-tiden när jag faktiskt skrev den sent på kvällen.

Ska det kosta sexsiffriga belopp att lära sig Twitter?

– De konsultarvodena handlar om helt andra saker, bland annat en plattform för ett geotaggningsprojekt. Någon timme där har gått åt till att lägga upp en profil på min blogg men annars har jag inte fått någon hjälp, säger Mattias Jansson.

– Jag håller ju själv på med utbildning i sådant här.

Mattias Jansson har fått stöd av många profiler inom sociala medier. Men han har själv inte någon kommentar till det:

– Jag har valt att logga ut. Jag har ett jobb att sköta. Men jag har förstått att det blivit ett antal starka reaktioner det senaste dygnet.

Tidigare har han erbjudit Katrineholms-Kuriren att bland annat flytta sin blogg till deras plattform och ställa upp som krönikör.

Står erbjudandet kvar?

– Absolut, säger Mattias Jansson.

Katrineholms-Kurirens publicering i dag här:

KK:s granskning stördes av öppen kommunchef