Annons: Mediedagen 2019

Tomas Brunegård om Stampens 2010

Stampens vd Tomas Brunegård kommenterar resultatet för koncernens olika verksamhetsområden. Målet att fördubbla omsättningen ligger kvar, men tidsperioden har förlängts.

– Jag är nöjd med 2010. Det är en stabil tillväxt tvärsöver hela linjen, med undantag för V-tab som haft ett hack i kurvan, säger Tomas Brunegård.

Tre förvärv påverkade V-tabs resultat negativt. Två av förvärven, Svenska Tryckcentralen och Kungsbacka Graphic var konkursbon. Det tredje, VTT Grafiska, innebar att V-tab gav sig in i en helt ny sektor: Heatset.

– Det försämrade resultatet beror på förvärven och att den nya anläggningen i Landvetter kostade mer än beräknat, säger Tomas Brunegård.

V-tab ska nu genomföra ett resultatförbättringsprogram på 95 miljoner, som ska ge full effekt vid utgången av 2012.

Mediabolaget Västkusten, med Hallandsposten, Hallands Nyheter, TTELA, Bohusläningen, Strömstads Tidning, ökar intäkterna men inte resultatet.

 

– Där är det lite tufft. Det är fina lokaltidningar. Några ligger i områden som varit extremt utsatta för lågkonjunkturen, och det har slagit hårt mot annonsförsäljningen. Min bedömning är att de kommer igen.

Promedia, med bland annat VLT, NA, Norrtelje Tidning och Länstidningen i Södertälje, förbättrar däremot resultatet ordentligt.

 

– Det har varit en lång process. Många av Promedias tidningar ligger i bra områden, som Västerås, Örebro, Nynäshamn, Norrtälje och Södertälje. Det här är bara första steget i Promedias resultatförbättring, det finns en väldigt stor potential.

Även GP förbättrar resultatet.

– Inte minst upplageintäkterna har utvecklats bra för GP. Tidningen har gjort sig mindre konjunkturberoende än den var under min tid som vd.

Allra bäst går det dock för Gisab, där Mitt i-tidningarna och Lidingö Tidning ingår.

– Gisab går som tåget, de har verkligen överträffat förväntningarna. Vi köpte samma dag som Lehman Brothers gick i konkurs så det var ett ganska riskabelt köp.

Gisab har tjänat mycket på synergiaffärerna med Promedia där man bytt titlar, och Lidingö Tidning gick från Promedia till Gisab.

– Gisab var de stora vinnarna i den affären. Men det handlar också om att Stockholms lokalmarknad är stor, intressant och har mycket mer potential.

Stampen Media Partner som är verksamt inom Social Media (Familjeliv, Bröllopstorget, SvenskaFans och Devote), Retail Media (Odla, Familjeapoteket och Katshing), Corporate Media (Appelberg, Adeprimo och Dobb Production), Mobile Media (Mobiento och Adiento) och  Out-of-Home Media (Wallstreet Media) ökar omsättningen och går från förlust till vinst.

– Stampen Media Partner utvecklas väl, jag vill särskilt lyfta fram Mobiento, sajten Familjeliv som haft en fantastisk lönsamhets- och trafikutveckling och det nyförvärvade Wall Street.

Marginalen för hela Stampen-koncernen ökar från 4,2 till 5,2 procent.

– Vi ska ju upp ytterligare, men man måste ha differentierade marginalkrav för de olika verksamheterna. På koncernnivå ska vi ligga runt 10 procent.

Vad är målet för 2011?

– Prognosen för 2011 är att vi ska öka rejält, och året har börjat bra.

År 2008 hade Stampen som mål att fördubbla omsättningen från 5 miljarder till 10 miljarder på fem år.

– Målsättningen är densamma, men vi har skjutit det till 2013. Det blev ett hack i utvecklingen på grund av lågkonjunkturen.

Stampen ökade