Annons: Mediedagen 2019

Så ska GP ta betalt på nätet

I mars är det premiär för GP+. Sajten utökas med nytt material – både redaktionellt och kommersiellt – som bara de som betalar får ta del av.

 

Främst handlar det om visst material från ett 20-tal ämnesexperter, till exempel mat-, vin- eller modeskribenter som bara de som anslutit sig till GP+ får tillgång till. 

Men det kan också bli fråga om annat redaktionellt material.

– Har vi något exklusivt, som till exempel i våras när Britt-Marie Mattsson intervjuade Victoria och Daniel, då ska vi givetvis ta betalt för det också, säger Ninni Jonzon, biträdande redaktionschef.

Prenumeranter betalar 19 kronor per månad för GP+. Ickeprenumeranter 39 kronor. Det kommer också att köpa dagsabonnemang för 10 kronor, oavsett om man har GP eller inte. Betalningen sker antingen via SMS eller bankkort.

Varje månad exponerar ett 10-tal affärer erbjudanden riktade till de som är anslutna till plustjänsten. Vilka affärer det handlar om och hur deras erbjudanden är utformade ser alla som besöker GP.se. Men för att utnyttja dessa måste man vara ansluten till GP+. Då kan man skicka ett SMS till GP och får en rabattkod tillbaka till sin mobil. 

– Vi har presenterat GP+ för ett antal annonsörer och det fick mycket positiv respons, säger Carin Åhrberg, projektledare för GP+.

Främst tror hon att det blir olika produktspecifika erbjudandet kopplade till inte allt för dyra varor som blir aktuella.

– Men det är givetvis annonsörerna som avgör det.

Att GP.se börjar låsa in material kommer inte att påverka besöksstatistiken negativt tror varken Carin Åhrberg eller Ninni Jonzon, eftersom i princip allt som finns på sajten i dag även fortsättningsvis kommer att vara gratis. Inte minst nyhetsflödet som är det som i huvudsak driver trafiken. 

I dag har GP.se närmare 450 000 unika besökare per vecka.

Är tio procent av dessa anslutna till GP+ om ett halvår?

– Jag vågar inte säga några siffror. Men det är nog inte pengarna som blir avgörande, det handlar ju bara om priset för en kopp kaffe säger Ninni Jonzon.

Vanan att betala för innehåll på nätet är också större nu menar hon. Inte minst gäller det konsumentmaterial. Till exempel för Råd & Röns tester.

Strömstads Tidning, som också ingår i Stampen-koncernen, presenterade en betalmodell för sin sajt i april i fjol. Men GP.se har inte sneglat på den.

I Strömstad hade man ett helt annat utgångsläge då det inte fanns någon nyhetssajt där innan menar Martin Holmberg, digital utvecklingschef på GP.

Är det något som ställt till det i arbetet med GP+?

– Generellt kan man alltid säga så här: Det går blixtsnabbt att publicera ut på en sajt, men det går inte lika snabbt att förändra den. Det är många steg bakom ytan som måste tas i rätt ordning.

GP börjar ta betalt på nätet

Strömstads Tidning lyckas ta betalt på webben