Annons: Mediedagen 2019

Ottosson: Inga pengar från Ipaden på ett par år

Det har varit ett bra år för kvällstidningarna. Stora idrottshändelse och kungliga bröllop har hjälpt till att sälja lösnummer. Men det är inte heta nyheter som ligger bakom Expressens bästa resultat någonsin enligt vd Bengt Ottosson.

– I första hand är det den starka vändningen på annonsmarknaden och att kvällstidningarna är tidigt ute där, säger Expressens vd Bengt Ottosson.

En annan faktor som påverkat är att Expressen höjt lösnummerpriset från 10 till 11 kronor utan att det påverkat upplagan nämnvärt menar Bengt Ottosson.

Resultatet blev 145,7 miljoner för 2010. Omsättningen stannade på 1 594 miljoner vilket ger en marginal på 9,5 procent. Siffror som Bengt Ottosson tror att Bonniers ledning är nöjd med.

– Jag tror de vet att det varit tuffa tider och att en marginal på nästan 10 procent är ett hyfsat resultat för en kvällstidning som inte är marknadsledande. Och jämför man lönsamheten med när Expressens var som störst så är den faktiskt i samma nivå som då.

Men bra kan bli ännu lite bättre. Visst finns det saker att skruva på för Expressens ledning. Främst gäller det på webben och med olika mobila lösningar.

Sajten är, förutom papperstidningen, den stora och viktiga intäktskällan. Den har haft en mycket bra trafikutveckling senaste halvåret.

– Nu gäller det bara att kapitalisera på den, säger Bengt Ottosson.

För Aftonbladets del var det sajten som sålde mest annonser under två månader i fjol. Expressen har långt kvar innan man är i en sådan situation.

– Minst ett par år, säger Bengt Ottosson.

Mobilen ser han också en stor potential i. Inte minst i takt med att antalet smartphones blir allt större.

– Där tror vi mycket på mobila värdebärare, alltså kuponger och presentkort i mobilen.

Expressens Ipad-tidning blev gratis förra veckan. Men det beror inte på att för få köpte den enligt Bengt Ottosson:

– Vi toppade listan för innehåll som läsarna betalar för. Det kommer vi säkert att göra när vi börjar ta betalt igen också. Men volymen är ganska begränsad. Det finns ju bara runt 100 000 Ipads i Sverige så…

Expressen kommer inte att få några pengar från sin Ipadsatsning på ett par år. Men det hade man inte räknat med heller.

– Vi är med för att lära oss vad som fungerar och inte. Och vår pdf-lösning har fått en del kritik från mediekännare. Men ibland stämmer inte vad de säger om vad som är bra och inte med användarperspektivet. Just pdf-en har varit mycket populär av våra läsare.