Annons: Mediedagen 2019

”Häftigt” resultat för DI

Dagens Industris vinst för 2010 blev 205 miljoner. Vinstmarginalen 28 procent.
– Det blev ett häftigt resultat, säger chefredaktör Peter Fellman.

Tillväxten för printupplagan är på 20 procent jämfört med 2009. 24 procent för nätupplagan.

– Jämför man med tv som alla pratar om där tillväxten var omkring 18 procent kan man konstatera att vi slår marknaden ordentligt, säger Peter Fellman.

Pappersupplagan står för omkring tre fjärdedelar av resultatet. Och kommer att göra det länge till tror Peter Fällman. Även om såväl webben som DI-tv genererar plus.

I december lanserades Ipad-versionen DI+. 26 000 har laddat ner appen och någon vecka till ska det vara gratis att läsa tidningen där. Men sedan ska man börja ta betalt.

– Då får vi se hur det går med läsningen, säger Peter Fellman.

I februari ska också nya DI lördag presenteras.

– Vi jobbar hårt med att förnya och utveckla, säger Peter Fellman.

Då blir det ännu större vinst för 2011?

– Man kan inte ha som mål att göra en lägre vinst än året innan.

Hur mycket större, har du någon vision?

– Jag har som vision att vi ska göra ännu bättre journalistik. Vässar vi oss ännu mer, är ännu mer nyttiga och underhållande så brukar resultatet följa med.