Annons: Mediedagen 2019

Aftonbladet vinstchockar

2010 gjorde Aftonbladet det bästa resultatet i tidningens historia. Vinsten blev 310 miljoner. Två av årets månader var det nätet som stod för de största annonsintäkterna.

Det blev all time high för Aftonbladets annonsförsäljning i fjol. Papperstidningen ökade säljet med 10 procent och nätet med 28 procent jämfört med 2009. Två månader var det nätet som drog in mest.

”Det är ett historiskt trendbrott och något vi troligen är ensamma om i världen. Att vi redan nu gör sådana resultat i de digitala kanalerna är en styrka inför framtiden”, säger Anna Settman i ett pressmeddelande.

Aftonbladets upplageintäkter uppgick till 1 504 (1 595) miljoner kronor och annonsintäkterna till 444 (405) kronor för papperstidningen. Papperstidningens resultat blev 203 (129) miljoner kronor.

Intäkterna för Aftonbladet Online uppgick till 453 (367) miljoner kronor. Resultatet blev 107 (68) miljoner kronor.

Det är flest läsare som gäller menar tidningens ledning. Oavsett kanal. Under december hade Aftonbladet en totalräckvidd på 2,5 miljoner läsare per dag.

”Jag är oerhört stolt över hur min redaktion levererar vår journalistik i alla kanaler, blixtsnabbt där det behövs, mer genomarbetat där det är bättre. Det är en stor omställning vi gjort 2010 och vi ser fram emot att ta den vidare. Det är passionen för kvällstidningsjournalistiken som driver oss”, säger Jan Helin till Aftonbladet.se.

Fjärde kvartalet blev resultatet 52 (68) miljoner kronor, varav Aftonbladet online stod för 32 (39) miljoner kronor.