Vad säger din Twitterlista, Hans Kullin?

14:45

Vid nyår lanserade Hans Kullin på Eklips listor över företag och medieföretag på Twitter.

– Den kan ge lite insikt i vilka konton som folk faktiskt följer. Jag är lite förvånad över att Kulturnyheterna har flest followers på listan över medieföretag, man hade kunnat tänka sig att det skulle vara något it-relaterat eller sport. Men det är kultur och ledare som ligger högst.

Beror det på vilka som finns på Twitter eller hur bra de har lyckats?

– Kanske en kombination. Om du jämför Sydsvenskan och GP har Sydsvenskan betydligt fler följare. Det beror nog inte på att Göteborg har färre twittrare, utan på att Sydsvenskan har en annan närvaro på nätet.

Är followers det bästa måttet på hur det går på Twitter?

– Ja, det är det, i alla fall om man bakar ihop det med Klout som är ett mått på engagemang och inflytande. Det är en aktiv handling att följa någon, så någon form av bevis är det på att det är intressant information du har. Har du 5000 följare har du i alla fall gjort något rätt.

– Däremot säger det ju ingenting om att det pågår en dialog på kontot. Det är en fördel med Twitter, att det faktiskt går att föra en dialog där.

Varför har du gjort listan?

– Vi ville ha en sajt där vi kunde lattja lite och prova lite idéer som inte var för någon kunds räkning. Det började med att jag samlade företags Twitterkonton på en wiki. Sedan ville jag hitta ett sätt att få ut mer än bara vilka konton som finns.

Informationen hämtas från Twitter eller?

– Ja, den uppdateras löpande varje dag.

Förutom att den visar följare visar den något som heter Klout score, vad är det?

– Det är en tjänst som mäter vilket inflytande ett twitterkonto har. Den mäter en massa parametrar som hur många som följer, hur många tweets.

Det måste ju gynna de som har automatflöden från sina sajter?

– Delvis, Klout har fått lite kritik för det. Det är några som testat att ha botar som twittrar varje dag och de har rankats högt på Klout. Men jag har med Klout också för att det ger en ytterligare dimension än bara followers.

Finns det några fler alternativ än followers och Klout score?

– Alternativet hade varit att göra en subjektiv värdering.

– Min ursprungliga tanke var att titta på de mest populära kontona på Twitter och studera hur de beter sig, för det är antagligen väldigt olika.

På en del företag, särskilt i mediebranschen, har de enskilda medarbetarna en aktiv närvaro på Twitter men inte firmanamnet.

– Många journalister har valt att ha egna personliga konton för att det är bättre för dialogen. Det håller jag med om, men det får bli en egen lista.

– Det blir också svårt med gränsdragningarna: vem är journalist?

Men det kommer en separat lista?

– Jag lovar inget, osvuret är bäst.

Exempelvis har Fredrik Virtanen 8000 followers, vilket är fler än alla medieföretag på listan.

– Det är en intressant sak i sig att många journalister har fler följare än mediet.

Skulle det gå att göra en lista där man aggregerar alla företagets twittrare?

– Ja, absolut, det vore jätteintressant.

Listan finns här: twitterlists.toolboxr.com/swedish-massmedia/

Medievärlden nummer 12 på Twitter