Annons: Mediedagen 2019

Strömstads Tidning lyckas ta betalt på webben

Det har gått bra för Strömstads Tidnings webb. På mindre än ett halvår har 25 procent av prenumeranterna blivit betalande plusmedlemmar. Målet att nå 50 procent inom ett år tycks vara inom räckhåll.

I april lanserade Strömstads Tidning sin webb. Då var den gratis men i september började man ta betalt. För prenumeranter kostar det 10 kronor i månaden medan ickeprenumeranter får betala 15 kronor. Dessutom får alla som besöker sajten 5 gratisartiklar i månaden. Och modellen fungerar över förväntan.

Av de 5500 prenumeranterna har 25 procent valt att betala för tidningens webb. Målet är att nå 50 procent av prenumeranterna och enligt Tomas Niklasson, försäljningschef på Bohusläningen, ser det ut som att man kommer att nå målet inom ett år.

– Det har verkligen gått över förväntan när det gäller att få pappersprenumeranterna att köpa webben. Det är en stor framgång att så många gjort ett aktivt val,  säger han.

Strömstads Tidnings webb har 2800 unika besökare per vecka. Utöver de 1375 tidningsprenumeranter som betalar för webben har man 50 läsare som enbart betalar för innehållet på sajten. Samtliga siffror gläder Strömstads Tidnings chefredaktör Kerstin Karlsson.

– De negativa kommentarerna om vår webb kan räknas på ena handens fingrar. Vi får ofta höra att vi har en rolig, lättnavigerad och intressant webb och det har stärkt oss väldigt mycket, säger hon.

Läsarna på tidningens webb är dessutom en väldigt diskussionslysten skara men hittills har man inte haft några problem med urspårade kommentarer. 

– De flesta som diskuterar känner varandra, det är ju ett litet samhälle, säger Kerstin Karlsson som själv sköter eftermodereringen av kommentarerna.

Polisnyheterna utgör det mest klickade materialet på sajten och tidningens fyra reportrar sköter tillsammans ruljansen på webben. Minst tre nya artiklar läggs ut varje dag och man lägger stor vikt vid att skilja bildsättningen på nätet från den i tidningen.

– Vi är ju en liten och tajt redaktion, totalt sex personer, så på morgonmötet diskuterar vid vad som ska ut på nätet. Alla reportrar jobbar med webben, skriver webbversioner av sina artiklar och lägger ut , förklarar Kerstin Karlsson.

Även på andra håll inom Stampen jobbar man med att börja ta betalt för webben. Göteborgs-Posten ligger i startgroparna och kommer att lansera sin modell någon gång under årets första halva.

– Vi jobbar för fullt med det här, tittar på innehåll och arbetssätt. När det gäller tekniska lösningar tittar vi en hel del på Strömstads Tidning men i övrigt är det svårt att jämföra oss med dem. De kommer ut tre gånger per vecka, har en helt ny webb och är en liten lokaltidning. Det gör att vi inte blir någon blåkopia på Strömstads Tidning, säger Martin Holmberg, digital utvecklingschef på GP.

Lyckas Strömstads Tidning följer Stampen efter

Strömstads Tidning inför betalmodell i höst