Så fick Sydsvenskan fart på sälj i webb-tv

Dagsvara

Från att ha varit ett sorgebarn är nu problemet snarare att man säljer för snabbt. Sydsvenskan satsade på att få fart på försäljningen till webb-tv och lyckades med råge.

– Vi har inte sålt helt slut ännu. Men vi har varit tvungna att bromsa för att ha kvar lite spelrum.

Sara Johannesson, ansvarig för webb-tv på Sydsvenskan har ett angenämt problem.

För ett år insåg ledningen att man hade en nästan outnyttjad resurs i koncernen. Antalet som tittaade på webb-tv hade ökat med 180 procent från 2008 till 2009. Och den utvecklingen har fortsatt om än kanske inte lika dramatisk.

Avdelningen fick uppdraget att sälja in kanalen till en handfull kunder som skulle bli ambassadörer. Dessutom skulle man göra webb-tv till en naturlig del i säljarnas palett.

De kunder som blev ambassadörer har reagerat positivt. De flesta har ökat sin försäljning enligt Sara Johannesson.

– En hoppade även på som ambassadör i nästa projekt, Sydsvenskan+.

En anledning till reaktionen kan vara siffrorna för hur tittar som på något sätt reagerat på annonserna på webb-tv. Under tredje kvartalet i år har 52 procent klickat, delat, sökt mer information om eller köpt produkterna som marknadsförts där.

– Nu väntar vi med spänning på siffrorna för Q4.

Några erfarenheter hon har dragit:

• Tänk affärer redan vid upphandling av tekniken.

• Välj en framåt leverantör som förstår vikten av snabb rörlighet.

• Få men dedikerade personer i projektet är viktigt initialt.

• Hitta de rätta, nyfikna kunderna som vill och vågar prova nytt.

Sedan gäller det att fortsätta utveckla också. Några saker som Sara Johannesson ska jobba med är att:

• vara mer virala – och våga ta betalt för det.

• hitta metoder för att kunna slutföra fler köp i tv-spelaren.

– Det är något som kommer stort.