Nya Sörmlandsbygden blir hyperlokal

Sedan årsskiftet ägs Sörmlandsbygden av företaget Readers mind. Planen för framtiden är att tidningen ska bli hyperlokal och redaktionsarbetet mer effektivt.

Sörmlandsbygden ägdes tidigare av Sörmlandsbygdens ekonomiska centerförening men ägs alltså sedan 1 januari av Readers mind – ett företag som sysslar med telemarketing, kundtjänstfrågor och även sköter abonnemangsförsäljning och upplageundersökningar åt olika tidningar.

Bertil Pettersson, vd för Readers mind, är även vd för Sörmlandsbygdens AB och ersätter därmed Ulrika Pärnaste. Han vill förbättra, utveckla och effektivisera tidningen. Men några dramatiska förändringar är det inte tal om.

– Tidningen ska fortfarande komma ut en gång i veckan. Och den ska inte konkurrera med de stora och bra lokaltidningar som finns i Sörmland. Vi ska snarare bli ännu bättre på att spegla det som händer på landsbygden, vara där lokaltidningarna inte har möjlighet att vara. Vi ska vara väldigt lokala, förklarar Bertil Pettersson.

Att effektivisera arbetet på redaktionen och täcka in fler områden, som kultur och sport, i bevakningen är andra saker som Bertil Pettersson vill utveckla. Men huruvida en effektivisering av arbetet är liktydigt med nedskärningar på den åtta man starka redaktionen vill Bertil Pettersson inte uttala sig om.

– Just nu tittar vi på hur organisationen ska se ut och fungera för att vara så effektiv som möjligt, säger han.

Sörmlandsbygden har inte märkt särskilt mycket av den nedgång på annonsmarknaden som påverkat branschen under de senaste åren och som ganska nyligen börjat vända uppåt igen. 

– Men vi måste bli ännu bättre på att förklara för fler annonsörer hur bra tidningen är om man vill nå ut till jordbrukare, skogsägare och andra företagare på Sörmlands landsbygd.

I arbetet med att göra papperstidningen tydligare, modernare och mer lättläst kommer också webben att utvecklas för att nå fler läsare.

– Vi ska bli mer lyhörda mot både marknaden och läsarna. Det finns en lucka på landsbygden och den ska vi bli ännu bättre på att fylla, säger Bertil Pettersson.