Är Okej inte cool längre, Hans Hatwig?

14:45

Idag meddelade Egmont Kärnan att man lägger ner den kultförklarade musiktidningen Okej. Hans Hatwig grundade Okej och var tidningens chefredaktör under storhetstiden på 1980-talet.

– Man kan väl säga att de som gjort tidningen efter mig inte gjort den så cool. Som tidningsmakare måste man brinna för sin produkt, det går inte att sköta den med vänsterhanden. De som gjort Okej efter mig försökte sätta sin egen prägel på tidningen eftersom de inte ville göra Hans Hatwigs tidning längre. Det gick inte så bra.

Har tidningar som Okej spelat ut sin roll?

– Det säljs fruktansvärt mycket tidningar idag. Gör man den rätta produkten, en tidning som anpassar sig efter tiden så går det att hitta läsare. Jag skulle när som helst kunna göra en ny Okej, det är jag säker på.

Ska du göra det?

– Nja, det vet jag inte. De stora förlagen har aldrig tagit vara på mina krafter som tidningsmakare. Man har uppenbarligen andra prioriteter. Men jag har samma geist och kraft som tidigare.

När hade Okej sin storhetstid?

– Mellan 1981 och 1986, skulle jag säga. Då hade vi en upplaga på 158 000 exemplar. Vi var ungdomarnas språkrör helt enkelt.

Vilken grej var den bästa ni gjorde?

– Det går inte att säga. De är för många. Men vi hjälpte många artister att få större genomslag i Sverige. Jag fick till exempel en guldskiva av Kiss som tack för att vi hjälpt dem att komma fram i Sverige. Svenska artister har inte varit lika tacksamma utan alltid varit ganska gnälliga. De förstod inte hur betydelsefull tidningen var, att vi faktiskt nådde hela deras målgrupp. Under några år var Okej faktiskt världens största poptidning per capita räknat. 

Som jag minns det var Okej en ganska vågad tidning. Man drog sig inte för att visa lite naket. Fick ni mycket kritik för det?

– Ungdomar vill alltid vara lite mer vuxna än de är och vi gav dem förtroende och var inte så rädda. Ungdomarna klagade aldrig och förhållandevis få vuxna hörde av, bara några hem- och skolaföreningar och något tv-program. Vi var faktiskt lite förvånade över att vi inte fick mer kritik. Okej var på något vis ungdomarnas egen värld som de vuxna inte hade tillträde till. Det är min förklaring till att det inte blev mer rabalder än så.