Annons: PP Pension

Stampen slår Bonnier – i lokal förankring och vinst

Analys

Medieekonomen Stefan Melesko har jämfört Sveriges två största dagspresskoncerner utifrån lokal förankring och vinst. Solklar vinnare: Stampen

I frågan om nya affärsmodeller och hur den framtida utvecklingen skall se ut för lönsamhet, upplagor och annonser finns en tes som upprepas: De lokala tidningarna kommer att klara sig bra. Var och en måste med starkt självförtroende skapa sig sin egen unika framtid. ”Profeterna” i Stockholm har nämligen inte alltid rätt. Och ännu mindre ska man lyssna på alla andra som spår dagstidningens snara död, senaste budet var visst 2024. Svagheterna i den analysen har Mikael Marklund redan lyft fram i Medievärlden.

Men vad händer då med storstadstidningskoncernerna om vi utgår från att tesen ”det lokala regerar” kommer att gälla. Hur skall man mäta framgångarna i hanteringen av det lokala och hur påverkar det de två jämnstora dagstidningskoncernerna Stampen och Bonnier Morgontidningar. Hur har deras strategier sett ut beträffande frågan om att vara lokalt förankrad? Utvecklingen har minst sagt varit olika

Bonnier

•    En successiv avveckling av DN:s förankring i Stockholm. Från att under 70- och början av 80-talet ha satsat på Stockholm har stegvis denna anknytning och inriktning försvagats. Förortsbilagorna försvann och sedan avvecklades förortstidningsgruppen i slutet av 80-talet. Delägarskapet i bolaget som ägde Mitt i-tidningarna-Danska Söndagsavisen- bedömdes ointressant vägt mot en eventuell reavinst och därför såldes denna aktiepost kring 1999/2000.

•    Pressen som ”blev över” från Akalla ledde till att Bonnier (Marieberg) kunde bli delägare i Sydsvenskan och därmed också de båda allehandorna (Ystad ochTrelleborg) och senare Kristianstadbladet. En viss satsning på lokala marknader således.

•    En chans att återigen bredda eller förstärka sin Stockholmsförankring fanns för DN:s del då Mitt i-tidningarna (GISAB) återigen blev till salu. Men inget hände. Och idag har Stampen större lokalpress i Stockholmsområdet än Bonnier.

Stampen

•    Göteborgsposten har alltid haft en starkare lokalförankring på sin utgivningsort än vad DN haft i Stockholm, vilket under decennier speglats i GP:s högre hushållstäckning.

•    Efter att ha tagit en ägarandel i Bohusläningen och i VLT-gruppen kom det stora lyftet vad gäller satsning på lokal journalistik 2005, då man förvärvade Centertidningar i ett konsortium där också Mittmedia fanns med. Centertidningarna var till sin karaktär just lokala.

•    Den sedan genomförda omstruktureringen och synergihemtagningarna har präglats av att det lokala skall förstärkas medan tänkbart gemensamt material kan göras just gemensamt.

•    Stampen äger i Stockholmsområdet dels alla Mitt i-tidningarna, dels Lidingö Tidning, Länstidningen, Norrtelje Tidning och NynäshamnsPosten.

Låt oss titta på lite siffror för dessa Storstadstidningar

Hushållstäckning:

1995 i %     2009 i %  Minskning i %
GP        64        51             20

DN        38        26             32          

SDS*)        47        40             15
*) Arbetet försvann 2000

DN klarar sig sämst. Bristen på lokal förankring? Ännu tydligare blir skillnaden mellan Stampen/GP och Bonnier Morgontidningar/ DN och SDS. Och DN:s räckvidd i Stockholm är betydligt lägre än den som Mitti-tidningarna har 37 mot 61! Trots att de senare bara kommer ut en gång i veckan. Strategin hos Bonnier framstår som självklar då det gäller Stockholm. ”Inget prioriterat innehållsslag”. Samtidigt som prissättningen och distributionslösningarna leder till minskad landsortsupplaga.

Upplagor och räckvidd i all ära. Trots allt är lönsamheten en kritisk mätare på ett tidningsföretags förmåga. Och kan vi i dessa siffror se om en starkare lokal förankring också leder till bättre lönsamhet? Vi börjar med tidningarna: rörelseresultatet i miljoner kronor hämtat från ÅR och Presstödsnämnden. Siffrorna inom parentes är rörelsemarginalen

                 2009    2008
DN        -127 (-5)    51 (2)
GP        -35 (-3)    86 (7)
SDS        -172  (-16)    105 (13)

Största absoluta svängningen finns hos Sydsvenskan. I förändrade rörelsemarginaler dominerar Sydsvenskan. GP ligger närmast ett noll-resultat för 2009. Tittar vi på företagsgrupperna Stampen och Bonnier Morgontidningar så blir skillnaden än tydligare. Och det finns stora likheter i strukturen då grupperna både driver tidnings- och tryckeriverksamhet. Notera att Expressen och Dagens Industri inte ingår i Bonnier Morgontidningar.

2009    2008
Stampen        214    269
Bonnier        -375    -161

Bonnier redovisar både ett sämre resultat i absoluta tal och vad gäller påverkan av det sämsta lågkonjunkturåret 2009.

Lokal anknytning ger tydligt bättre impregnering mot externa påfrestningar!

Stefan Melesko