Nya Sydsvenskan.se har fått fart

Camilla Jonsson kände det redan första dagen på Sydsvenskan. Det skulle vara kul att göra något annat. Något helt – nytt – i alla fall om man jämför med andra mediesajter i Sverige. I dag är det ett år sedan beslutet togs.

För det är bara här som alla sajter ser mer eller mindre likadana ut.

– Det finns ingen standard för hur det ska se ut. Det är bara här i Sverige som man tror det, säger Camilla Jonsson.

Då redaktionschef nu chef för SDS-koncernens digitala medier. Så när Sydsvenskan.se och övriga sajter i koncernen skulle få nytt utseende skulle det svängarna tas ut. Det var hon överens med parhästen i redesignarbetet, Anders Olofsson, nu ansvarig för de digitala utvecklingsfrågorna i koncernen.
För att sätta rätt nivå bad hon honom komma och titta på en sajt. Utan att berätta vilken.

– Det var Tyra Banks, säger han och skrattar.

Så det var kanske inte konstigt att det började storma när den nya sajten sjösattes. Och att det skulle bli kalabalik var de förberedda på. En radikal förändring passerar inte obemärkt. Och turbulens är också ett gott betyg. Ett bevis på att det finns intresse för, och engagemang i, produkten menar de.

Sajtens besökare var inte förberedda på vad som komma skulle. Och hade inte fått vara med och tycka innan. Några läsarundersökningar hade inte gjorts. Lite för att de skulle känna sig fria att göra den sajt de ville och trodde på:

– Vilken utveckling skulle det bli om alla hela tiden var tvungna att anpassa sig.

Men redesignarbetet gjordes inte bara på magkänsla. Dels hade de bra koll på läsarbeteendet på den gamla sajten. Men också undersökningar som gjorts i samband med tidigare omgörningar. Den senaste gjordes bara året innan.
Att ta fram den nya sajten var en snabb resa. Beslutet togs före jul 2009. I april i år var den ute. Det var en snabb process som gjordes enbart med egna resurser. Samtidigt lanserades den nya designen på alla fyra sajter i koncernen. Under den tiden passade man också på dimensionera sajterna för mer trafik. Ett arbete som stora delar gjordes i samband med den tidigare omgörningen, 2008.

–    Nu har vi en upptid på nästan 100 procent, säger Anders Olofsson.

När han fick ansvaret för sajten 2006 var den inte lika stabil. Blev det ett bankrån dök sajten.

Han och Camilla Jonsson var de som drog upp riktlinjerna för hur sajten skulle se ut när allt var klart. Ungefär. För sedan överlät de till ett antal personer med rätt kompetens att fixa det. I projektgruppen ingick säljare, utvecklare och webbredaktörer.

Hur mycket var folket på övriga koncerntidningar inblandade i och hade inflytande över omgörningen?

– Transparensen var total, men helt frikopplade för att periodvis jobba med olika delar av projektet var en webbredaktör från TA och en säljare från KB. I övrigt bestod projektgruppen av medarbetare från Digitala Medier och med tidningens formchef.

Ett direktiv var att inte lägga ner för mycket krut på sektionssidorna. Rent resursslöseri menar Anders Olofsson.
Antingen kommer man in via ettan eller någon sökmotor. Därför ska man lägga mer tid på artikelsidorna, bygga ut dem med kringmaterial och länkar som håller kvar läsare på sajten menar Anders Olofsson. Och det har fungerat. Nu har man fler sidexponeringar per besökare än innan enligt honom.

När arbetet var klart hade man inte bara en sajt som låg i framkant utseendemässigt. Den var också rationell att jobba med. Innan var det 16 – 17 personer som skötte den. Nu består organisationen av 12 personer.
Försäljningsmässigt har det också gått bra. Intäkterna har ökat med närmare 20 procent i år.

Så då blir det vinst i år?

– Det blir det, säger Anders Olofsson utan att gå närmare in på hur stor.

Vad var det som gjorde att det var just här på Sydsvenskan som den här typen av sajt togs fram?

– Vi hade, och har, modet och kompetensen att göra något så här annorlunda.

Så då brister det i antingen mod eller kompetens på andra mediehus?

–    Det har jag inte sagt. De har bara dragit andra slutsatser av vad man ska prioritera.

De största förändringarna ni har gjort sedan lanseringen?

Från början hade vi en puffsnurra i topp, den släckte vi ganska snart och kör nu bara med panoramapuffen. En puffrad i Senaste Nytt lade vi också till ganska snart. De är nog de största förändringarna som gjorts efter lanseringen. Men förstås är det en hel del små och halvstora justeringar som också gjorts.

Vilka är utmaningarna ni står inför?

– Samma som alla andra, skapa bättre affärer helt enkelt, säger Camilla Jonsson.

– Hitta nya koncept och tjänster. Men också behålla den goda energi som finns här.

Hur gör du det?

– Pratar med folk, är lyhörd för kritik. Sedan handlar det om att ge folk förtroende också, säger Camilla Jonsson.

När kommer nästa omgörning av sajten?

– Förändringsarbete är en pågående process. Och vi anser verkligen inte att vi nu är färdiga på något sätt. Sannolikt dröjer det innan Sydsvenskan.se får ett radikalt förändrat utseende, men utveckling pågår hela tiden på många olika fronter. säger både Camilla Jonsson och Anders Olofsson.

I tidningsnätet, ingår i princip alla morgontidningar utom GP, Sydsvenskan och DN. När det gäller sidvisningar och unika besök har deras siffror dividerats med sju, när det gäller besök har siffran dividerats med åtta. Källa: KIA-index

Axel Andén: Sydsvenskan.se ställer höga krav på läsaren

Anders Olofsson

Sydsvenskan.se

Tid på sajt sjunkit något sedan omgörningen men samtidigt har avvisningsfrekvensen (antalet besökare som lämnar efter att bara besökt en sida) också sjunkit. Något som ledningen menar är väldigt bra. Liksom att trafiken ökat. Annonsplatserna är färre men exponeras bättre. Intäkterna har ökat cirka 15-20 procent sedan årsskiftet.