Ny kostym och bättre funktioner höjer Sveriges Radio

Sveriges Radio utsågs igår till Sveriges bästa mediesajt av Internetworld. Det är ett minst sagt rejält kliv uppåt jämfört med förra årets 82:a plats.

– Det är så roligt, det är många som har skäl att vara glada idag, säger Lotta Kjellin, chef för Sveriges Radios digitala medier.

Under 2010 har det skruvats ordentligt på Sveriges Radios sajt. Det mest påtagliga är kanske det nya utseendet men det är långt ifrån det enda som gjorts.

– Innehållet är i mångt och mycket detsamma men vi har förbättrat funktionerna. Vi har ett nytt ljudformat och en bättre koppling mellan ljudfiler och artiklar. Dessutom kan man nu dela artiklar med varandra och vara med och kommentera, förklarar Lotta Kjellin.

Vad betyder det här priset för er?

– Det betyder väldigt mycket internt. Alla medarbetare har tillgång till publiceringsverktyget och kan vara med och påverka, tycka och tänka på ett annat sätt än tidigare. Priset blir ett kvitto på att vi gjort rätt, tänkt rätt.

Arbetet med webben har pågått under hela 2010 och Lotta Kjellin berättar att man förhoppningsvis kommer att hinna lansera ett par förbättringar till innan årsskiftet. 

– Vi hoppas hinna göra 30-dagarsarkivet tillgängligt även i mobilen.  Det tror vi kan bli en hit.

Idag lanseras också den nya barnwebben med en speciell spelare, anpassad för barn som inte lärt sig läsa.

Hur ska ni fira idag?

– Vi har beställt massor med tårtor. 

Vilka sorter?

– Det vet jag inte men det blir nog något för alla, precis som Sveriges Radio.

Dn.se och Sverigesradio.se vinnare bland mediesajterna