Annons: Mediedagen 2019

Mediecheferna om Medievärldens förändring

För ett år sedan blev Medievärlden helt digital. Vi har frågat ett antal mediechefer när de tror att deras papperstidning inte längre är den primära distributionsformen. Och vad de saknar från pappersversionen av Medievärlden.

Lars Rundblom, marknadsdirektör Stampen:

Vad saknar du från papperstiden? 

– Samma sak som man uppskattar i alla papperstidningar. Att tillbakalutat, när tiden och lugnet infinner sig, hyfsat nogsamt bläddra igenom tidningen, låta läsningen fastna i en halvintressant, men överraskande rolig liten artikel om en framgångsrik upplagekampanj bland unga läsare i VK eller ett längre tema kring publiciternas utmaning att rekryterna andra gemerationsnens svenskar till något annat än kolumnister på Ung-sidor. Det saknar jag. Det läser jag inte på nätet.

Är det något som blivit bättre?

– Spänsten och aktualiteten. Översikten. Absolut. Mkt bättre.

Vad kan vi göra bättre?

– Samma sak som alla andra: ALLT kan bli bättre.

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

– Om man med den ”primära” menar den i räckvidd största mediekanalen, så tror jag att för GP så är det den 21 februari 2028, för Nerikes Allehanda den 5 maj 2031 och för Sala Allehanda (lite överraskande) den 16 juni 2019 – inte för att de är en svag papperstidning – tvärtom – utan för att de är lite modigare och framsynta än många andra och därför starkare driver och äger sin utveckling.

Anette Novak, chefredaktör Norra Västerbotten

Vad saknar du från papperstiden?

– Egentligen mycket mindre än jag trodde att jag skulle göra. Men visst, pappret är ännu överlägset när det gäller överskådlighet.

Är det något som blivit bättre?

– Främst tycker jag att ni skribenter blivit synligare. Tidningen känns därigenom personligare. Men också Interaktiviteten.

Vad kan vi göra bättre?

– Jag tycker att redaktionen med sina begränsade resurser redan gör ett mycket gott arbete. Men om man nu får önska skulle jag gärna se mer självförtroende. Medievärlden borde sätta agendan, göra granskningar som utmanar. Men också satsa mer på de goda exemplen.

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

– Undviker medvetet att uttala mig i den frågan då jag tycker att de traditionella medieföretagen redan gjort mer än tillräckligt när det gäller att använda våra publicistiska muskler för att förutspå vår egen död.

Thelma Kimsjö, tidningschef Länstidningen i Södertälje:

Vad saknar du från papperstiden?

– Att kunna läsa tidningen var som helst. Fördjupningen, men även de kortare grejorna. När tidningen kom blev det av att läsa den, ofta hemma. På fritiden vill jag helst slippa sitta framför datorn för att läsa tidningar. På jobbet har jag väldigt lite tid för facktidningsläsning. Jag läser inte Medievärlden längre, vilket tyvärr blir till Journalistens fördel, en tidning som jag egentligen inte vill läsa. Tittar enbart på någon kortare text med långa mellanrum som jag blir intresserad av via nyhetsbrevet i mejlen.

Är det något som blivit bättre?

– Nej.

Vad kan vi göra bättre?

 – Utgå från den här läsvärdesundersökningen, om det är en sådan och ta reda på brett hur Medievärlden används idag och hur och när och om den når fram.

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

– De senaste åren har räckvidden ökat för både Länstidningen i Södertälje och vår gratistidning SP, det gör att vi inte har något begravningsdatum alls. Däremot måste vi självklart jobba mot nya affärsmodeller. Vi har en prenumerationskris, men ingen papperstidningskris. Det visar inte minst vårt framgångsrika lokaltidningshus Mitt i, som ingår i koncernen.

Jan Helin, chefredaktör Aftonbladet:

Vad saknar du från papperstiden?

– Papperet. Den snygga upplevelsen av en papperstidning och den inbjudande överblicken. 

Är det något som blivit bättre?

– Snabbheten.

Vad kan vi göra bättre?

– Analyser av medieutvecklingen. Utblickar.

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

– Det har den redan gjort vad gäller antal läsare. Cirka 1,9 miljoner läser oss dagligen digitalt och 1,1 miljoner i print. Men det lär dröja innan affärsmodellerna är i kapp, därför är print viktigt för oss så långt vi kan se.

Gunilla Sax, tidningschef Barometern:

Vad saknar du från papperstiden?

– Det behändiga i att lägga den åt sidan och läsa mer lite senare. På nätet har jag andra läsvanor.

Är det något som blivit bättre?

– Ständig uppdatering är väldigt bra.

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

– Svårt att säga. Upplagan har varit ganska stabil de senaste åren, om än svagt nedåtgående. Det hänger på hur snabbt läsarnas beteende förändras.

– Det är innehållet som är viktigt, distributionsformen får anpassas efter läsare och annonsörer.

Daniel Nordström, redaktionschef Västerbottens Folkblad:

Vad saknar du från papperstiden?

– För en papperstidningsälskare som mig känns det hemskt att säga det, men faktiskt inte speciellt mycket. Jag tycker att det var ett genidrag att slopa papperstidningen. Medievärlden fungerar så mycket bättre i digital form.

Är det något som blivit bättre?

– Medievärlden känns betydligt mer aktuell nu än tidigare. Jag gillar den snabba överblick man får när man går in på hemsidan och det gör jag flera gånger per dag. Det känns som om redaktionen blivit vassare och ännu bättre på att hitta heta och aktuella ämnen.

Vad kan vi göra bättre?

– Jag är en nöjd konsument, men möjligtvis fler intressanta bloggar och debattartiklar.

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

Ingen aning och egentligen är det en rätt så ointressant fråga. Det viktiga är att vi fortsätter att utveckla vår journalistik och att vi ger våra läsare det de efterfrågar. Då spelar det mindre roll om det sker via runskrift, pappersform, mobiltelefon eller Ipad.

Ulf Johansson, tidningschef Nerikes Allehanda:

Vad saknar du från papperstiden?

– De mer samlade reportagen som passar i pappersformen.

Är det något som blivit bättre?

– Det är fokus på snabba nyheter och det är bra, dessutom fungerar det faktiskt med tematiskt innehåll även på webben.

Vad kan vi göra bättre?

– Ännu mer analys som komplettering till det snabba.

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

– Jag läste att en forskare sagt att papperstidningen i Sverige dör 2025 så det är väl så då.

 – Min uppfattning är att den prenumererade morgontidningen kommer att fortsätta minska men att vi måste bli mer kreativa för att hitta fler nischade produkter både digitalt och i pappersform.

Göran Carstorp, chefredaktör Södermanlands Nyheter:

Vad saknar du från papperstiden?

– Upplevelsen! Snabba webbnyheter i all ära, det har visst sitt värde, men känns väldigt lättviktigt trots allt. Presentationen i papperstidningen gav det vi ägnar oss åt på dagarna en värdighet som inte webben förmår skapa.

– Flexibiliteten. Medievärlden som tidning kunde jag knyckla ner i portföljen och ta med till landet och ligga och läsa när jag var ledig – och känna mig ledig! Jag kunde sätta mig in i ämnen som jag kände att jag inte hängt med i. Det gör jag inte så gärna med en webbtjänst. Det är mycket mer jobbkänsla över det.

Är det något som blivit bättre?

– Ärligt talat – den nyhetstjänst ni hade förut var bra! Och tjänsten är visst bra idag också, men den var roligare när den hängde ihop med en tidning.

Vad kan vi göra bättre?

– Det skulle tjäna branschens trovärdighet om Medievärlden kom ut som papperstidning igen. Då skulle vi visa att vi tror på det vi gör. För visst gör vi det!?!?

När tror du er papperstidning upphör att vara den primära distributionsformen?

– Det var en provokativ och insinuant formulerad fråga. Jag tror inte ni menar allvar med den.