Internetannonseringen upp 63 procent 2011

De planerade investeringarna i internet skulle innebära en ökning med 63 procent 2011, visar Sveriges Annonsörers årliga undersökning.

Undersökningen visar att 44 procent planerar att öka investeringarna nästa år.

Planerade investeringar i marknadskommunikation 2011:
Avser att öka investeringarna     44 %
Bibehåller investeringarna     43 %
Minskar investeringarna     10 %
Vet inte     3 %

”Medieinvesteringarna har haft en positiv utveckling under 2010 och under nästa år ser det ännu ljusare ut. Annonskonjunkturen ligger normalt sett tidigt i en konjunkturcykel så det är absolut ett resultat vi kan glädjas åt”, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Internet, pr och mobilt kommer i topp.

(Medievärlden kommer snart att uppdatera tabellen med siffror för bland annat dagspress)

”Det medieslag som annonsörerna avser att öka investeringarna mest för är internet där vi bland annat räknar in bannerannonsering, sociala medier och sökmarknadsföring. 63 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar säger att de ökar sina medieinvesteringar för internet under nästa år. Även till exempel tv-reklamen, som har haft en väldigt stark utveckling under 2010”, får en ytterligare tillväxt under nästa år, säger Anders Ericson.

Undersökningen är genomförd bland Sveriges Annonsörers cirka 500 medlemsföretag i samarbete med Novus, och resultatet bygger på svaren från 135 marknadschefer/marknadsdirektörer.