Annons: Mediedagen 2019

GP använder Facebook i redesignarbetet

Slutna expertgrupper är inte längre Göteborgs-Postens modell. Nu tar man hjälp av sin fans på Facebook i redesignarbetet.

–    Vi öppnar upp för att få in fler åsikter, säger Cecilia Frisk, chef för GP:s nyhetsredaktion.

Tidigare har tidningen bland annat jobbat med slutna Facebookgrupper där speciellt inbjudna personer fick tycka till.

Ni är inte rädda för att konkurrenterna ska få reda på hur ni tänker?

–    Vi är inte rädda. Vi är mottagliga för åsikter.

Så om det blir ett antal buttra kommentarer om utseendet så gör ni om?

–    Det beror på. Först måste vi nog kolla lite mer. Kanske be att få ringa upp och fråga mer om hur de tänker och varför. Sedan får vi se.

De första skisserna på nya GP har precis lagts ut på tidningens Facebooksida. En artikel som puffar för den finns på GP.se och i morgon och på söndag blir det något i papperstidningen.

Omgörningen av GP handlar inte bara om utseendet. Även innehållet kommer att förändras och mer utgå från olika tempon. Därför görs också organisation om. På måndag börjar man testa nya arbetsformer för att bättre matcha den nya tidningen.

Bland annat delas nyhetsredaktionen upp i två team. Ett som består av sex reportrar samt en fotograf för de snabba nyhetsjobben. Det andra teamet består av 14 reportrar samt en fotograf och ska jobba med egna nyheter och granskningar. Dessutom ingår ett antal bildredaktörer och biträdande redaktörer i organisationen.

Lanseringen av den nya layouten blir i januari om allt går enligt plan. Den nya organisationen ska utvärderas i maj.