Annons: Mediedagen 2019

Är ni nöjda med förtroendet, Newsmill?

14:45

På onsdagen kom Förtroendebarometern som bland annat listar medieföretag efter förtroende hos allmänheten. När det gäller nätmedier hade endast 12 procent av de tillfrågade som känner till sajten stort förtroende för Newsmill. Leo Lagercrantz är chefredaktör.

– Det här är sensationellt bra! Vi har bara funnits i två år, anlitar ofta ovana skribenter men har ändå nästan lika stort förtroende hos allmänheten som nordens största tidning Aftonbladet som fick 14 procent. Jämförelsevis är det sensationellt bra.

Nu blir jag lite förvånad, jag trodde du skulle deppa över de låga siffrorna.

– Nej, men man måste ju jämföra med andra i undersökningen. Och att vi ligger så nära Aftonbladet när det gäller förtroende är väldigt bra. Jag tror vi kommer att ha gått om dem nästa år.

Vad beror det här på?

– Vi har breddat och öppnat upp debatten. På Newsmill bryts åsikter mot varandra och många perspektiv får plats. Ibland har vi gått på pumpen, det måste jag medge och kanske låtit det vara lite för högt i tak men samtidigt ger vi läsaren många möjligheter att skaffa sig en åsikt. Inte bara genom en artikel utan genom flera.

Varför är inte siffrorna ännu bättre?

– Som sagt, vi har gjort vissa klavertramp som när vi till exempel gett för mycket plats åt Sverigedemokrater. Det tar tid att tvätta ett varumärke. Men vi jobbar för att få upp siffrorna hela tiden. Vi är den största hybriden mellan sociala- och redaktionella medier och vi vill ta vårt redaktionella ansvar. Vi kämpar hårt för det varje dag.

SR har allmänhetens förtroende