Uppsalas eget CNN

UNT har anställt 11 journalister till tv-satsningen och jobbat stenhårt sedan sommaren. Ambitionen är att 24UNT ska bli ett lokalt CNN. Medievärlden besökte mediehuset två veckor innan dagen D.

Den nya ägaren Norrköpings Tidningars Media har redan tre tv-kanaler: 24Corren, 24NT och 24Norrbotten. Konceptet är med andra ord väl beprövat när UNT lanserar sin kanal 24UNT den 26 oktober. 

NTM hittade programformatet då de var på studiebesök på Nordjyske i Danmark. Flera andra svenska mediehus var där men det var NT som tog konceptet till Sverige.

– Det går ut på att vi har en 20 minuter lång programslinga som rullar hela dagen. Men det får inte kännas som en enda lång upprepning. Vi kommer att uppdatera mellan sex och tio gånger per dag och kan även göra fördjupningar när det behövs, förklarar nyhetschefen Jörgen Cavelind som tidigare jobbat på TV4 Uppland och publishingföretaget OTW.

De 20 minuterna är fördelade enligt principen tio minuter nyheter, sex minuter nischade program, två minuter reklam och två minuter väder. Men inget är hugget i sten och det går att förlänga ett inslag och korta ett annat vid behov.

I juni 2010 fick UNT sitt sändningstillstånd och sedan dess har tidningen jobbat stenhårt för att få allt på plats till premiären i oktober. Ett par dagar efter beskedet utlyste man nyhetschefs- och reportertjänsterna och redan i mitten av september fanns större delen av den elva man starka redaktionen på plats.

– Två tjänster flyttades internt från webb-tv och resten kommer utifrån. Nyhetschefen Jörgen Cavelind är på plats sedan i måndags. Vi har jobbat stenhårt med utbildning, planering och att bygga upp en bank av klippbilder, berättar Carl-Åke Eriksson, projektledare för 24UNT.

Att bygga upp en helt ny redaktionell verksamhet på mindre än fyra månader är givetvis tufft men tack vare hjälpen från NT har det fungerat. All utsändning sker från Norrköping där också sändningsproducenten sitter.

– Det tekniska hade vi inte klarat på så kort tid utan NT:s kunnande. Det finns mycket kompetens där och vi har samma tänk, säger Carl-Åke Eriksson.

24UNT kommer att sändas i marknätet och kan ses av 360 000 personer i Uppsala och dess närhet. Siffran kan bli ännu högre eftersom 24UNT också går att titta på via UNT:s webb där webb-tv ersätts med den nya kanalen.

Både Carl-Åke Eriksson och Jörgen Cavelind betonar att UNT är ett mediehus där alla kanaler samverkar men samtidigt har sina särskiljande drag.  TV, webb och papper kommer att föra ett nära samarbete och utbytet av idéer mellan redaktionerna kommer att vara fortsatt stort.

– 24UNT kommer att ge synergieffekter där alla UNT:s publiceringskanaler förstärker varandra. På det sättet kommer tv-redaktionen på sikt att bestå av fler än elva personer, säger Jörgen Cavelind.

Till en början kommer kanalen att skötas till största del av de rekryterade reportrarna som kommer att jobba främst i enmansteam. Tanken är dock att andra intresserade i huset ska få möjlighet att lära sig tv och på sikt kunna bidra till arbetet. 

När man rekryterade reportrar var gedigen tv-erfarenhet viktigare än lokalkännedom. Fyra av reportrarna på 24UNT har ett förflutet på 24Corren och är alltså mer än välbekanta med konceptet.  När man valde att ta Jörgen Cavelind till nyhetschef hade man dock turen att få en person med både tv- och Uppsalakunnande.

– Jörgen har ju jobbat länge på TV4 Uppland, har mycket erfarenhet och dessutom stor lokalkännedom eftersom han bor här. När vi träffade Jörgen föll alla bitarna på plats, säger Carl-Åke Eriksson.

Även Jörgen Cavelind kände att allt stämde när han sökte jobbet som nyhetschef. Han tilltalades av upplägget där man erbjuder nyheter dygnet runt och där inslagen och programmen kan uppdateras fritt. 

– Vi blir som ett lokalt CNN. Och medan de flesta lokala tv-stationer är dåligt bemannade så har jag här hela UNT i ryggen.

Kommer ni att stå er i konkurrensen med SVT och TV4?

– Deras lokala nyheter har tappat i närvaro och närhet. Utbudet minskar hela tiden och all sändning görs i Stockholm. Här finns absolut en lucka att fylla. 

Hur ser målgruppen för 24UNT ut?

– Den är mycket blandad men givetvis vill vi nå den svåra gruppen: de unga. Vårt måndagsprogram Studentliv är en del i det arbetet och även fredagens nöjesprogram som har en ung inriktning.

När Medievärlden besöker UNT är studion inte helt klar än och det står byggmaterial och rullar med kablar lite varstans. Men Carl-Åke Eriksson och Jörgen Cavelind är lugna och fulla av tillförsikt.

– Det här kommer att stärka UNT. Det känns otroligt bra, säger Carl-Åke Eriksson.

Lugnet före premiären

Säljarna i skolbänken inför tv-satsningen

24UNT redan slutsålt

24UNT:s veckotablå:

 

Måndag: Reportageserier. Hösten inleds med ”Studentliv” där man följer två studenters vardagsliv. Man kommer att växla med programmet ”Jobbet och jag”.

Tisdag: Sport.

Onsdag: Aktualitetsprogram.

Torsdag: Blåljus – en lokal motsvarighet till Efterlyst.

Fredag: Nöje.

24UNT:s sändningar utgörs av en 20 minuter lång slinga som kommer att rulla dygnet runt och uppdateras mellan 6 och 10 gånger per dygn.

 

De 20 minuterna fördelas så här:

10 minuter nyheter

6 minuter nischade program

2 minuter reklam

2 minuter väder.