Låg betalvilja för nyheter på Ipad

Ifra Expo Hamburg

Av de 100 mest populära betalapparna i Storbritannien är bara två nyhetsappar. Olika former av nöjes- och underhållsappar dominera totalt på listan.

50 av de 100 mest sålda i september är spelappar. 30 är infotainment, till exempel kart- eller sökappar. 18 är olika verktygsappar. Två är nyhetsappar. The Times kom på plats 23 och The Sun på plats 37.

– Och ser man på gratisappar är det inte speciellt annorlunda, där är antalet nyhetsappar bland de 100 mest nerladdade 6 eller 7 beroende på definitioner, säger Nick Thomas, analytiker på Forrest Reserarch.

Hans budskap på Ifras E-reading & Tablet Conference är att en Ipad är något man skaffar sig för nöjes skull. Så utvecklar man innehåll för den är det viktigt att tänka på att göra produkten lustfylld. 

Samma förhållande är det i USA. Där handlar över 90 procent av nerladdningarna om olika spel- och nöjesappar. Omkring 5 procent av apparna hanterar olika verktygsfunktioner. Först i övrigtkategorin, som är mindre än 5 procent, hittar man olika nyhetsappar.

Men det betyder inte att en viktigt del av mediehusens framtid inte handlar om olika former av läsplattor menar Nick Thomas. Men det är långt ifrån säkert att det måste handla om Apples variant.

Han stödjer sig på en undersökning i USA som säger att även om Ipad kommer att vara den enskilt största så kommer de övriga tillsammans att sälja fler ex. Så för de som ska etablera en innehållsprodukt handlar det om att först och främst fundera över vilket material läsarna vill ha och sedan fundera över vilken plattform som lämpar sig bäst för det.