Därför blev Dagens Media Årets digitala tidskrift

Det gäller att våga vara nördig. Och våga välja bort allmänheten. Då kan man bli Årets tidskrift digitala medier. Det menar Fredrik Svedjetun, chefredaktör för Dagensmedia.se.

Ryggraden i sajten är ett tydligt fokus på målgruppen och att redaktionen varje dag har målet att leverera de bästa, snabbaste och viktigaste nyheterna inom medier och marknadsföring anser Fredrik Svedjetun.

Men sedan handlar det också om att utveckla nya funktioner och nya tjänster samt kombinera webben med företagets andra ben, papperstidningen och eventverksamheten.

För ett tag sedan lanserade Dagens Media sin Iphone-app. Gratisdelen har gått bra. Några tusen har redan laddat ner den och Fredrik Svedjetun räknar med att antalet ska vara fördubblat inom ett år. Betaldelen har dock inte gått så bra som han räknat med.

Men snart ska man lägga till en push-funktion till den bevakningstjänt som är basen i betaldelen av Iphone-appen. Det hoppas Fredrik Svedjetun ska locka fler att använda den.

Även på sajten har man ett antal plusfunktioner som användarna får betala för att få tillgång till. 

– Det går betydligt bättre än betalappen, säger Fredrik Svedjetun.

Enligt honom trillar det stadigt in pengar tack vare den tjänsten:

– Det är inga jättestora pengar, kanske 10 000 till 20 000 i veckan. 

Dagens Media går mot ett omsättningsrekord i år. Och man kommer att göra en ”bra vinst på det” enligt Fredrik Svedjetun.

Pengarna kommer till största del från papperstidningen även om det är sajten som är den stora kanalen för att nå läsare. Tidningen har omkring 18 000 läsare, sajten 60 000.

Orsaken till varför förhållandet ser ut så är att pappersversionen är ”jävligt nördig” enlig Fredrik Svedjetun. Där vågar man vara nischad och utesluta den stora allmänheten.

– På sajten är vi bredare, och har ett mer allmänt tilltal.

Vad har ni som inte Medievärlden har?

– Större redaktion. Sedan plågas ni fortfarande lite av Pressens Tidnings-arvet, ni tänker lite för mycket dagspress. Men det kanske är ert uppdrag.

Tror du att Resume kommer att skriva om att ni fått det här priset?

– De skrev inte om att vi var nominerade så jag tror inte att de kommer att skriva nu heller. De kanske är lite dåliga förlorare.

Vinnare i Årets Tidskrift