Stampen tredubblar resultatet

Stampen ökade rörelseresultatet med 72 miljoner första halvåret. Vd Tomas Brunegård sammanfattar resultaten för de olika affärsområdena:

Stampen ökade omsättningen med 3 procent till 2 556 miljoner första halvåret jämfört med samma period i fjol. Annonsintäkterna ökade med 4,4 procent, eller 37 miljoner kronor. De digitala annonsintäkterna stod för 8 procent av de totala, en ökning med 2 procentenheter.

Rörelseresultatet ökade till 104 miljoner (32).

Kassaflödet slutade på 184 miljoner (96)

”Annonsmarknaden har återigen börjat ta fart, vilket också avspeglas i Stampen-gruppens siffror. Så här långt under 2010 har vi sett högre annonsintäkter och en ökad annonsvolym om än jämfört med 2009 års låga volymer. Det här påverkar naturligtvis omsättningen i positiv riktning och kan ses som ett tecken på ett trendbrott i marknaden. Stampen-gruppen har en stabil finansiell bas med ett bra ekonomiskt utfall under första halvåret 2010.”, skriver Stampens vd Tomas Brunegård i en kommentar.

Så här sammanfattar Tomas Brunegård året i de olika affärsområdena:
”Att annonsmarknaden börjat ta fart igen under 2010 syns i resultaten för våra olika affärsområden, bland annat hos Mediabolaget Västkusten AB där annonsintäkterna ökade med 4 procent jämfört med 2009. Årets bistra vinter påverkade vår verksamhet. Både Göteborgs-Posten och Västsvensk

Tidningsdistribution KB (VTD) drabbades negativt av bristande vintervägunderhåll, vilket skapade merkostnader och försämrad leveranskvalitet. Göteborgs-Posten visade upp en del positiva trender under årets andra kvartal, då i stort sett alla marknader och branscher levererat tillfredställande.
Ett av våra affärsområden som växt under 2010 är V-TAB. Omsättningen ökade med MSEK 41 för perioden, vilket innebär en tillväxtökning med 4,5 procent. V-TAB är Nordens största tryckerigrupp och har i år genom sitt breddade utbud (heatset-tryckerier) satsat mycket på nya marknader, vilket glädjande nog lett till högre omsättning.

Också vårt erbjudande på det digitala området har vuxit, mycket tack vare Stampen Media Partner som driver gruppens utveckling inom Sociala Medier. Under 2010 har affärsområdet blivit delägare i Katshing.se, ett av Sveriges största e-handelsföretag inom mobiltelefoner, abonnemang och tillbehör. Efter periodens utgång har Stampen Media Partner förvärvat mode- och skönhetssajten Devote.se samt Wallstreet Media AB, vilket är en av Sveriges största aktörer inom utomhusreklam.

Det är glädjande och inspirerande för hela gruppen att två strategiska tillväxtområden, V-TAB och Stampen Media Partner, ligger i framkant av sina respektive områden och agerar snabbt och som möjliggörare för oss och våra intressenter.

Promedia har fullföljt den omgruppering som påbörjades vid slutet av 2009. Syftet med omgrupperingen var att stärka det ekonomiska resultatet vilket också syns i ett bättre rörelseresultat 2010 i jämförelse med 2009. Under perioden har ett vd-skifte skett. Rekrytering av ny vd pågår. ”

Brunegård nöjd med marginalen