Annons: Mediedagen 2019

De kan bli Årets Annonsorganisation

Stark mediemix och vassa uppföljningar står mot förnyade koncept och kanalsmarta lösningar. Eller ska konsumentinsikt och transparens ta hem det? De tre nominerade till Årets Annonsorganisation är…

Svenska Dagbladet – med motiveringen:

Det gäller att vara öppen. Att ha modet och ödmjukheten att vilja samverka med kunden, med redaktionen, med distributionen, med de egna kollegerna. Det är denna lust, denna vilja att ständigt förnya koncepten och tänka fritt som givit SvD:s annonsavdelning den position den har i dag. SvD Annons sätter nya trender och skapar tillsammans med byråer och kunder lösningar som är kanalsmarta, målgruppsanpassade och framför allt lönsamma.

– Helt fantastiskt, säger annonschef Pierre Bergström.

– Att vi kvalificerar oss igen är ett bra betyg för den här tidningen.

Östgöta Media AB – med motiveringen:

Mediehuset Norrköpings Tidningars annonsavdelning har under året på väsentliga punkter visat nytänkande genom att analysera kundens behov, erbjuda en unik mediemix och följa upp effekten av marknadsföringen i direkta mätningar. Ett utvecklat arbetssätt som resulterat i en kraftigt ökad annonsförsäljning, nya kunder och intäkter och bättre relationer med marknaden.

– Underbart, säger NT:s annonschef Peder Wahlström.

Han började som tv-chef på NT i mitten av 2000-talet. Annonschef på NT var då Theo Blanco.

– Visst var han med och lade grunden till framgångarna. Men sedan har vi kopplat på ett antal faktorer. 

Upsala Nya Tidning – med motiveringen:

För Upsala Nya Tidning har 2010 handlat om att komma närmare marknaden och kunderna för att skapa lösningar som är sprungna ur ett verklig marknadsbehov.  Säljmodellens fem grundfundament konsumentinsikt, marknadsinsikt, relevans , transparens och Co-Creations har skapat fantastiska intäktsökningar.

– Jag är beyond word. UNT:s marknadschef Theo Blanco blir nästan stum av beskedet om nomineringen.

Motiveringen tycker han är ”helt rätt”. Att NT också är nominerade gör honom glad.

– Det är ju mina gamla hemtrakter, så jag känner en viss lojalitet, det gör jag.

Men vem hoppas du vinner?

– UNT – naturligtvis.

De tävlar om Årets marknadsinsats

De kan vinna Årets Annonskampanj