Han tror på fördubblad trafik

Den nya versionen av Näringsliv kommer att innebära att antalet besökare på nätet fördubblas. Det tror Olle Zachrison som tar över chefskapet för Svenska Dagbladets ekonomidel i november.

När vill han dock inte precisera.

–     Jag ser inget hinder till att vi på sikt kan dubbla trafiken på vår del av sajten.

När är på sikt – om ett halvår, ett år?

–    Det vill jag ha osagt.

För att ytterligare få upp läsningen på nätet ska man inte göra några ”fulsatsningar typ smälla upp en fem, sex bildspel per dag” betonar Olle Zachrison. Kvalitetsstämpeln får inte äventyras.

Ett högre tempo på sajten är något han eftersträvar. Men också ett jämnare tempo. Det ska hända något där under hela dagen.

Bevakningen av vad som händer utanför Sveriges gränser kommer att intensifieras.

–    Där är vi bra, men måste bli ännu bättre, eftersom Sveriges ekonomi är så beroende av vad som händer på andra marknader.

I hans uppdrag ingår också att vara ett aktivt ansikte utåt. Det kan handla om allt från att göra kommentarer eller webb-tv i de egna kanalerna och inte minst leda, eller delta i, olika former av event. Att vara aktiv på den typen av arenor tar en del tid och kraft. Något som Olle Zachrison menar att han får ta då Näringslivs nuvarande chef, Gunvor Frykholm, ska ha det operativa ansvaret när det gäller organisation, ekonomi och utveckling.

– Jag kommer mer att flyta ovanpå.

Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson hoppas och tror mycket på Näringslivs blivande chef:

–    Det kommer att bli en stor skillnad med Olle Zachrison som kommer att ha en mer synlig roll.

Är det något som fler avdelningschefer kommer att få?

–    Det har de redan idag. Till exempel sportchefen Ola Billger och redaktionschefen Martin Jönson.

Är det inte du som ska vara ansiktet utåt där?

– När det handlar om det rent opererativt redaktionella är det Martin som är ansiktet. Men jag är fortfarande ansiktet utåt när det handlar om den övergripande verksamheten.