Annons: Mediedagen 2019

Annonsen som var för mycket för Dagen

Annonsen för det kristna HBTQ-lägret EKHO stoppades.
– Den skulle ha väckt starka och negativa känslor hos läsarna säger Elisabeth Sandlund som är ansvarig utgivare.

Elisabeth Sandlund säger att det inte är ovanligt att hon tar ställning till om en annons ska publiceras eller inte. Det gäller inte sällan annonser med kristen anknytning.

– Att bestämma vad som ska publiceras och inte publiceras tillhör vardagen på en redaktion. Annonser kan stoppas av etiska, estetiska eller kommersiella skäl, säger hon.

Hon säger att hon inte har något emot EKHO eller lägret, men att en stor del av Dagens läsare tycker att utlevd homosexualitet är mot Guds vilja.

– Jag tror inte att tusen personer skulle ha sagt upp prenumerationen, men den hade väckt starka och negativa känslor, och jag tar hellre fighten med EKHO än med upprörda läsare som tycker att tidningen har svikit sitt uppdrag.

Enligt Elisabeth Sandlund är annonsen utmanande för Dagens läsare eftersom det står att ”30 års kamp i kyrkorna har gett resultat”, vilket hon bland annat tolkar som att det syftar på lagen om samkönade äktenskap.

 – För dem är det en triumf, men för en stor del av våra läsare och för vår ledarsida är det en stor sorg. Hade vi lyckats stoppa det här så hade det varit vår triumf.

Finns det inte läsare som kommer att bli upprörda över att annonsen stoppats?

– Ja, det tror jag säkert, och jag väntar bara på kommentarerna på min blogg.

Förstår du dem som tycker att det är diskriminerande att stoppa den?

– Nej, jag blir ledsen över sådana anklagelser. Det är ingen mänsklig rättighet att få in en annons i en viss tidning.

Erik Andersson som ansvarar för lägret var den som skickade in annonsen till Dagen. Han säger att han absolut inte hade väntat sig att den skulle stoppas.

– Jag blev förvånad, upprörd och arg, jag förstår inte hur en kristen dagstidning kan stoppa en annons om ett kristet HBTQ-läger. Jag trodde att den här debatten hade blivit bättre, säger han.

Läs mer i Kyrkans Tidning som först skrev om annonsen.